Javaormbunke med bruna och perforerade blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Javaormbunke med bruna och perforerade blad

    Jag antar att mina javaormbunkar lider av någon slags näringsbrist men jag förstår inte vad. De blir bruna och har många små hål. Jag tillsätter ändå rätt mycket PMDD (45 ml ×2 i veckan av fosfat och Mikro plus, 45 ml x1 Nitrat). Akvariet är på 480 l med rätt mycket växter. Använde tidigare Kalcium och Magnesium men dH blev för högt. De bristsymptom som fanns på Svärdsplantan och som jag tolkade som kalciumbrist (kraftigt vridna blad) var sannolikt brist på Bor då de ser mycket bättre ut efter att jag börjat med två doser Mikro i veckan.

    Har någon en tanke om vad detta beror på? Lyckas inte lägga upp någon bild från telefonen tyvärr.....
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Javaormbunkar verkar inte behöva så mkt. I det kar som de är finast hos mig är walstadkaret, inte särskilt ljust och dessutom skuggade av andra växter. Där växer de långsamt och är gröna och fina. Dina kanske får mer än de vill ha...
    Det går inte lägga upp bilder, bara länka, om man inte är guldmedlem.
    // Annicka

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Äldre blad på javaormbunkar blir sådana som du beskriver, medan nya blad är gröna och fina. Enligt min erfarenhet är detta naturligt för javaormbunkar som hela tiden får nya blad medan gamla förtvinar.

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #4
        Ok, så det är inget fel med dem utan det gäller bara att ansa tillräckligt ofta. Tack för svar!

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Undrar varför bara halva meningen kommer med när jag skriver

          Kommentar

          Arbetssätt...