Vad är det för Alger ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 237
    • July 2019
    • 79

    #16
    Jag gjorde uppehåll med pmdd när jag körde med algexit. Har inte haft nå problem med GDA sen dess. Men hade prickalger på växter och dom växte inte så bra så jag köpte nyligen ett co2 kitt och började med pmdd igen för ca 2 veckor sen för att få fart på växterna och då kanske få bort prickalgerna.
    Nu har GDA börjat komma tillbaka
    Är det möjligtvis pmdd som utlöser GDA???
    När jag nu börjat med pmdd igen så byter jag 30-40% vatten/vecka och kör en standarddos pmdd.
    Innan så bytte jag ca 40% vatten varannan vecka.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2887

      #17
      Testa att avvakta med PMDD men kör CO2 och vb likt tidigare. Ser du tendenser till att växterna börjar växa och ev. börjar visa tecken på näringsbrist så börja med t.ex. halvdos PMDD och då främst micronäring.

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #18
        Ok. Gör uppehåll med pmdd och 30% vattenbyte i veckan.
        ska jag bara ha i micronäring isf eller ska jag köra full dos micro och halv av resterande?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2887

          #19
          Avvakta ett par veckor med PMDD för att se vad som händer. Visar växterna tecken på näringsbrist så börja ge halvdos med micro, ge det en vecka eller så för att se ev. skillnad. Förutsätter att du blandat PMDD enligt recept? Rätt mängder osv. för varje flaska.

          Kommentar

          • 237
            • July 2019
            • 79

            #20
            Har köpt färdigt kitt av pmdd som bara blandas i 500ml flaskor så det borde stämma.

            Kommentar

            • Gad
              • May 2019
              • 14

              #21
              holy shit Jag tror jag har löst d den är nog borta i Stora karen än så länge , har inte sett sen jag byte vatten i dom andra har ja nyss skrapat bort och slängt i bebis ancistrusar men men man ska nog inte va glad för tidigt men återstår och se

              Kommentar

              • 237
                • July 2019
                • 79

                #22
                Kul om du fått bort gdan! Är den fortfarande borta?

                Kommentar

                • Gad
                  • May 2019
                  • 14

                  #23
                  Ja verkligen, Japp den är borta det är bara en tank som har det. Jag försöker inte använda nåt fr den tanken som har vart där i så att inte sprider sig vidare. Hur går d för dig? Köp ancistrus dom hjälpte till tror jag sen måste man ju mata dom när det är borta såklart
                  Senast redigerad av Gad; 17 August 2020, 23:55.

                  Kommentar

                  • 237
                    • July 2019
                    • 79

                    #24
                    Kändes som att gdan inte va så aggressiv i slutet på veckan innan vattenbytet så nu doserade jag ingen pmdd så får se hur det artar sig.
                    Ser inget än och bytte vatten i söndags.
                    Jag har ett drös med Otocinclus som jobbar på rätt bra så avvaktar med ancistrus.

                    Kommentar

                    • Gad
                      • May 2019
                      • 14

                      #25
                      Det är nog bra o sluta med pmdd. jag har också otocinclus men jag tycker inte dom är så bra som den beskrivs, iaf inte mot GDA av egen erfarenhet. Sen vet jag att folk älskar dom och tycker dom är bäst osv men men hoppas dom hjälper till för dig.
                      Senast redigerad av Gad; 18 August 2020, 10:50.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...