Vad är det för Alger ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gad
    • May 2019
    • 14

    Vad är det för Alger ?

    Hej jag har kämpat emot den här alger i snart 2 månader kommer inte riktigt på vad det är som orsaker
    Länk http://www.bilddump.se/bilder/202001...34.49.186.jpeg

    http://www.bilddump.se/bilder/202001...34.49.186.jpeg


    , karet är 1 år gammal på 49L 4 fiskar och några räkor ,pmdd 2-3 ggr i veckan , Co2, 25w led på 6.5 Tim har även höjt/sänk även byt leden mot svagare men ingeting hjälper, det kommer tillbaka efter 4-5 dagar hela glaset täcks med den skiten! Byter 50% vatten i veckan. Jag över matar inte

    jag själv misstänker green dust men kan ha fel
    Senast redigerad av Gad; 05 January 2020, 21:14.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Har du några Otocinclus i karet? Ser ut som alger de skulle gilla att äta, men det kan såklart inte lösa hela problemet.

    För mycket ljus och/eller näring trots få ljustimmar?

    Vågar inte säga med 100% säkerhet om det är GDA eller inte så överlåter det åt någon mer erfaren.
    Senast redigerad av Fiskburken; 06 January 2020, 00:33.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Ser ut som GDA som du misstänker. Finns en del på nätet att läsa: https://www.aquasabi.com/aquascaping...een-dust-algae
      Men jag hade dragit ner drastiskt på näringstillförseln vad gäller pmdd för att se vad som händer. Inga andra åtgärder i nuläget annars som jag kan se, utan fortsätta med övrigt likt tidigare. Kommer det sol/dagsljus på karet?

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #4
        Det ser ut som GDA. Har det själv och har kämpat med det ett tag. Har provat vänta ut det och även kört med uvc lampa men inget biter.
        Har läst mycket om GDA men ingen vet vad orsaken är.
        Ska köpa pitbull pleco eller bushynose pleco som ska vara bra på att äta bort GDA.
        Har gått i tankarna att starta om hela akvariet, kasta växter, koka sanden och sen spraya akvariet med H2O2 innan jag fyller på igen för att sen trycka i mycket växter som ska hjälpa lite mot GDA.

        Provade idag att byta plats på led rören eftersom jag har ett Juwel med 2 olika rör. Ett day och ett natur. Riktade även bort ljuset från framrutan där jag har haft mest problem med gda. Nu sitter day röret bak så får se om det blir någon skillnad.

        Läste om en som bytte växtnäring till profito och gdan försvann.

        Kommentar

        • Gad
          • May 2019
          • 14

          #5
          stort tack för alla svar, har inte vart inne på ett tag , har fortfarande problem med det och fått i alla andra mina akvarium väntat ut 3-4 veckor hjälpte ett tag sen kom det tillbaka, sänkte näring-hjälpte inte heller, sänkte ljuset till 40-50%, köpte Ancistrus , drog ner ljuset till 5-6 Tim hjälper inte med nånting. ancistrus som säljs är det bushy nose ? Pitbull pleco fick jag inte tag på nånstans. Stora akvariumet är värst som är på 140l. Det enda som är kvar starta om 5 akvarium vilket jag tror kommer leda till lägga ner hela känner jag

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Jag hade kört en kur med medel mot alger som en sista åtgärd.

            Kommentar

            • 237
              • July 2019
              • 79

              #7
              Kämpade länge med GDA.
              köpte till slut Algexit och gjorde ett stort vattenbyte och skrubba rent alla rutor noga. Körde sen med Algexit någon vecka och märkte skillnad på en gång. Ljuset har jag bara tänt 7 timmar.

              Kommentar

              • Gad
                • May 2019
                • 14

                #8
                Köpte också bekämpningsmedel som happy life algin extra och regular, hjälpte inte med nåt, får la testa algexit, karet på 49l såldes idag. Får köpa nytt nästa vecka frågan är om ja vågar plocka växter fr andra kar som jag också har problem med gda

                Stort tack för alla svar

                Kommentar

                • MariaBj
                  • January 2016
                  • 121

                  #9
                  Det jag läst om GDA är att det ofta försvinner av sig självt efter några veckor bara man inte skrapar rutorna. Jag har också läst om någon som blev av med det genom att tömma nästan hela akvariet och torka bort algerna noga. På det sättet spred sig inte sporerna ut i vattnet.

                  Kommentar

                  • Gad
                    • May 2019
                    • 14

                    #10
                    Har även testat d 2-3 ggr tömde burken direkt efter för och verkligen få ”bort” alla sporerna men hjälpte inte! jag har läst o läst o läst inget hjälper, får testa algexit få se om det hjälper

                    Kommentar

                    • MariaBj
                      • January 2016
                      • 121

                      #11
                      PMDD 2-3 ggr i veckan låter mycket, om du kör fulldos då. Särskilt om du bara har rören tända 6,5 h. Kanske för mycket näring i förhållande till ljuset? Och om du varierar mellan 2 och 3 gånger blir det ju inga stabila värden, och GDA ska väl gilla just när det inte är stabilt utan svajar, eller?

                      Kommentar

                      • MariaBj
                        • January 2016
                        • 121

                        #12
                        Och 50% är ju rätt stora vattenbyten dessutom, vilket skapar större svängningar av olika slag. Kanske fler ljustimmar, mindre PMDD och lika mycket varje vecka, och byta en tredjedel av vattnet istället för hälften?

                        Kommentar

                        • Gad
                          • May 2019
                          • 14

                          #13
                          Jag sänkte PMDD till en gång i veckan 50% vatten byte , testade även byte 30% som du säger för mycket svängningar är inte heller bra.

                          Kommentar

                          • MariaBj
                            • January 2016
                            • 121

                            #14
                            Hur mycket växter har du, vilka sorter och hur mår de?

                            Kommentar

                            • Gad
                              • May 2019
                              • 14

                              #15
                              Ja har heltäckande matta monte Carlo och Ludwigia, japanica,helferi weeping moss osv, alla mår toppen. Det finns gott om växter om inte för mycket idag skrapade jag bort allt byte 50% vatten och köpte 4 st ancistrus unga 4-6 cm så när det bildas GDA igen på rutorna vilken det kommer göra så får vi se om dom hjälper till
                              Senast redigerad av Gad; 08 August 2020, 22:06.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...