Blad som ser torkade/brända ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 237
    • July 2019
    • 79

    Blad som ser torkade/brända ut?

    Börjar bli fler och fler blad som ser ut som dom torkat.
    vad kan det vara? Göder med pmdd och Ec, kan det vara nått med det?


    ​​​​​​​
    ​​​​​​​
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Om du inte har någon skum belysning så ser det helt klart ut som en näringsbrist. Vad kör du för dosering och hur ofta? Storlek och frekvens på vattenbyten?

    Hyr stor andel av akvarievolymen är växtmassa ungefär?

    Kommentar

    • 237
      • July 2019
      • 79

      #3
      Jag kör original belysning från ett ganska nyköpt Juwel 260 vision. (Augusti)
      Jag byter 40-50% vatten i veckan och har i 30ml pmdd dos av varje flaska. Har även i en dos till efter halva veckan. Kör med Easy Carbo varje dag 5ml.
      bilden är tagen för några veckor sen och det har växt till sig ganska mycket mer. Har även Limnophila sessiliflora som har tagit sig bra och blivit ganska stor.

      Har även GDA alger som jag kämpar med men provar att vänta ut den.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Vad har du för hårdhet på vattnet?
        Hur länge kör du belysningen?
        Symptomen på nya blad eller även gamla?

        Kommentar

        • 237
          • July 2019
          • 79

          #5
          Kh ligger på 4.
          Belysningen är på 7 timmar.
          Verkar bara vara på nya blad.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Mina misstankar dras till brist på kalcium. Det är dock tveksamt att du har brist på kalcium i svenskt kranvatten med kH4.

            MEN, det lustiga är att växter med kalciumbrist inte behöver betyda att nivåerna av kalcium är låga. What..!?

            Jo, det kan nämligen vara svårt för växten att tillgodogöra sig det kalcium som finns, pga höga nivåer av kalium eller kväve!

            Jag reagerar på att du kör dubbel dos pmdd varje vecka men inte har så jättestor och snabbt växande växtmassa.

            Så min teori just nu är att du ska backa till 25ml pmdd. Meddela om detta löser problemet efter någon vecka. Vore kul att veta om teorin stämmer

            Kommentar

            • 237
              • July 2019
              • 79

              #7
              Tack för svar! Har inte haft i någon extra dos den här veckan så jag följer ditt råd och har bara i efter vattenbyte.
              Anledningen var att jag läste någonstans att man kunde ha i en extra dos efter halva veckan så att växterna fick lite extra näring. Hoppades på att växterna skulle växa till sig snabbt så algerna på växterna skulle minska.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Gör så.

                Växterna växer inte snabbare för att man har extra mycket näring. Man kan säga att det generellt räcker med att de inte är näringsbegränsade. Redan en fulldos pmdd är rätt mycket och det finns ingen anledning att öka förrän man ser tecken på näringsbrist. Så i ditt fall skulle säkert många ge rådet att öka dosen, men detta tror jag alltså är ett lite udda fenomen där du behöver backa kraftigt.

                Kommentar

                • 237
                  • July 2019
                  • 79

                  #9
                  Såhär ser det ut i dagsläget.
                  Hoppas att algerna på växterna försvinner snart.
                  Ska jag fortsätta med Ec varje dag?

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Fint!

                    Om EC är din enda kolkälla så behöver du den så länge som du vill ha bra tillväxt. Så fort du slutar med EC blir kolet begränsande faktorn och då kan du backa pmdd ett snäpp till.

                    EC blir dyrt i längden men du kan ju kika på mäsk eller bakpulver/citronsyra för att få billigare kol, som ändå är mycket bättre än EC.

                    Kommentar

                    • 237
                      • July 2019
                      • 79

                      #11
                      Har kollat lite på co2 men vill ha det så lätt som möjligt med fyllning av tuber. Vet inte om det går med sodastream till 260liter. Kanske tar slut på en vecka eller mindre? Annars väldigt smidigt när det går att byta tub på Ica.
                      Bakpulver/citronsyra har jag inte hört nått om. Hur fungerar det?

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Ursprungligen postat av 237
                        Har kollat lite på co2 men vill ha det så lätt som möjligt med fyllning av tuber. Vet inte om det går med sodastream till 260liter. Kanske tar slut på en vecka eller mindre? Annars väldigt smidigt när det går att byta tub på Ica.
                        Bakpulver/citronsyra har jag inte hört nått om. Hur fungerar det?
                        Bara googla på diy co2 citric acid så hittar du massor. Sodastream låter dyrt jämfört med en stor tub du bara byter någon gång per år.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Jag använder mig av sodastream, när jag hade det i 350 l så bytte jag ca en gång per månad. Hade inte högsta ”sprutt” men såg ju att det gjorde sitt för växtligheten.Fördelen med sodastream är att det är lätt att få en ny flaska. Jag köpte två så en ny alltid är redo. Rusta har ofta bra pris. Men givetvis är en större tub mer praktiskt om man har möjlighet att skaffa en sådan.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2878

                            #14
                            Butiker som säljer utrustning för öltillverkning brukar ha 2kg-flaskor att sälja, brukar kosta ca. 900kr för en fylld. Jag betalar sedan 149kr vid byte tom flaska mot fylld i sådan butik.

                            Kommentar

                            • 237
                              • July 2019
                              • 79

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Mina misstankar dras till brist på kalcium. Det är dock tveksamt att du har brist på kalcium i svenskt kranvatten med kH4.

                              MEN, det lustiga är att växter med kalciumbrist inte behöver betyda att nivåerna av kalcium är låga. What..!?

                              Jo, det kan nämligen vara svårt för växten att tillgodogöra sig det kalcium som finns, pga höga nivåer av kalium eller kväve!

                              Jag reagerar på att du kör dubbel dos pmdd varje vecka men inte har så jättestor och snabbt växande växtmassa.

                              Så min teori just nu är att du ska backa till 25ml pmdd. Meddela om detta löser problemet efter någon vecka. Vore kul att veta om teorin stämmer

                              sorry för sent svar.
                              Jag han inte se någon skillnad innan scalarerna åt upp växterna så tyvärr fick jag ingen lösning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...