Dör alger av syre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 237
    • July 2019
    • 79

    Dör alger av syre?

    Har alger på växter och inredning och kämpar med GDA alger också
    Gjorde ett vattenbyte för 3dagar sen och kan se en klar linje på filtret där algerna är kvar som var under vattenytan vid byte och ovanför är algerna borta. Varför blir det så?
    Dör algerna av syre?
    kan man inte bara stoppa ner en syresten så att det bubblar på växterna och sen flytta runt syrestenen där algerna är?

    Kan även se att GDA algerna sprider sig uppifrån och ner. Har det med vilka rör i belysningen jag har?
    Är ett ganska nytt Juwel vision 260L ca 3månader med orginal led belysning.
    Belysningstid har jag nu ställt ner till 7timmar.

    Har även börjat med pmdd och easycarbo nu och kör med rekommenderad dos vid vattenbyte.
    kan jag ha i en extra dos pmdd mellan vattenbyterna?

    //Ronny
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Ursprungligen postat av 237
    Gjorde ett vattenbyte för 3dagar sen och kan se en klar linje på filtret där algerna är kvar som var under vattenytan vid byte och ovanför är algerna borta. Varför blir det så?
    Dör algerna av syre?
    kan man inte bara stoppa ner en syresten så att det bubblar på växterna och sen flytta runt syrestenen där algerna är?


    //Ronny
    Ovanför vattenytan växer inte alger så därför får du en linje, eller menade du nåt annat?
    Luftsten som bubblar upp luft har ingen negativ effekt på algerna, utan dem växer på ändå...

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Kanske att de har dött av uttorkning

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Ovanför vattenytan växer inte alger så därför får du en linje, eller menade du nåt annat?
        Luftsten som bubblar upp luft har ingen negativ effekt på algerna, utan dem växer på ändå...

        Jag menade linjen som blivit på filterhållaren där algerna försvunnit på halva när jag gjorde vattenbyte.
        Synd att det inte fungerar med en syresten, hade väl varit för lätt.

        Kommentar

        • 237
          • July 2019
          • 79

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          Kanske att de har dött av uttorkning
          Ja, måste ju nästan vara så.

          Kommentar

          Arbetssätt...