Belysning till nano växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oddie
    • May 2017
    • 12

    Belysning till nano växtakvarium?

    Jag funderar över att starta upp ett Aquael nano växtakvarium med en CO2-anläggning, men har svårt för att bestämma mig för vilken utrustning jag ska ha till det... Den första funderingen är väl egentligen vilken belysning jag behöver ha? Om jag har förstått det rätt så trivs växterna som bäst med ett Kelvintal mellan 6500-8000 och med en hög wattstyrka, ca 1W per liter. Men, var hittar jag en sådan belysning utan att behöva betala mer än en lax för den? Det finns en hel del i utlandet men frakt- och tullavgifterna är skyhöga.
    Med karet har jag redan fått en Aquael Leddy Smart Plant (https://www.zoo.se/armatur-leddy-plant.html), 8000K och 6w. Vad tros om 2 st av denna, eller blir det fortfarande för klent/fel ljus? Jag skulle gärna vilja att lite mer krävande och röda växter ska trivas bra.

    Undrar även om ni har något trevligt tips på en passande pump och doppvärmare, som ska utmärka sig så lite som möjligt?
    Senast redigerad av Oddie; 14 July 2019, 19:15.
  • Oddie
    • May 2017
    • 12

    #2
    Alternativt den här? https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...plant-15w.html

    Kommentar

    • Jonas_
      • May 2004
      • 61

      #3
      Watt/liter har aldrig varit bästa sättet att avgöra vilken belysning. Men framförallt var det till för T8 lysrör.
      Sen beroende på hur stort ditt nano e. Till 10 l bör det räcka med en aquael led.
      pump o värmare e förstås oxå beroende på storlek. Finns ju några väldigt små ytterfilter eller nått hang on.
      Men värt fundera vilka fiskar / djur man ska ha i.
      Har kört nano utan både filter o värmare.

      Kommentar

      • Oddie
        • May 2017
        • 12

        #4
        Tack för ditt svar Jonas
        Karet är på 30 L och det är tänkt att ha en kampfisk i det. Vad jag har förstått är Aquael-belysningen som med följer alldeles för klen för det ändamålet jag är ute efter. Men vad tror du om Fluval LED (15w, 7500K, 1000 lumen)? Det är ett bättre alternativ än två st Aquael Leddy Smart Plant, om jag vill att krävande växter (röda, bottentäckare m.m.) ska trivas?

        Kommentar

        • Jonas_
          • May 2004
          • 61

          #5
          Finns det att hitta PAR värden på dessa belysningar och på olika djup så är det d bästa. Men hittar sällan data på detta!

          Tropica har en lista utifrån lumens istället. Kolla denna länk

          Är ju ingen absolut sanning men iaf en bra fingervisning utifrån deras easy/medium/hard kategorier

          Kommentar

          • Oddie
            • May 2017
            • 12

            #6
            Den var intressant och gav mycket bra info. Tack igen. Om man bara ska utgå från länken så skulle den här belysningen fungera helt okej för växter med svårighetsgraden easy-medium. Ska kolla vidare på det och se vilken svårighetsgrad av växter som jag är intresserad av, det kanske räcker med det utbudet det här ljuset skulle kunna ge.

            Har du tips på andra bra ramper eller ljus till ett 30 L kar (alternativt ett 40-50 cm långt kar)? Jag hittar mestadels bra produkter i utlandet...

            Kommentar

            • Jonas_
              • May 2004
              • 61

              #7
              Jag tycker man får rätt mkt valuta för pengarna med Chihiros.
              jag kör dubbla i mitt 84 l (A Varianten)
              Sen kör jag en twinstar 900E i mitt 90P.
              Twinstar springer fort iväg. Jag e lite skadad vad gäller att köpa dyra saker. ONF flat One tycks populär men vet ej om värt pengarna.
              jag har köpt mkt från aquasabi.com men d flesta ljusramper d har är rätt kostsamma

              Kommentar

              • Oddie
                • May 2017
                • 12

                #8
                Ska helt klart kika igenom aquasabi.com
                Verkar finnas många fina prylar där. En del av dina är lite väl dyra för min plånbok men visst lockar det! B.la. den här verkar väldigt intressant, https://www.aquasabi.com/Twinstar-LED-Light-C

                Kommentar

                • Oddie
                  • May 2017
                  • 12

                  #9
                  Och denna med, https://www.aquasabi.com/Chihiros-LED-System-Series-RGB, den verkar vara starkare än ovannämnda vilket ju är positivt.

                  Kommentar

                  • Jonas_
                    • May 2004
                    • 61

                    #10
                    Tror den du länkade är väldigt bra. Att man kan anpassa höjden är väldigt smidigt.
                    jag köpte en Controller från Kina där man kan programmera 8 olika inställningar. Så har svagt ljus på även på morgonen sen rampar det upp t fullt ljus mitt på dagen för att sen avta.
                    Fördelen är att jag kan ha tänt längre om än väldigt svagt i början o slutet.
                    import o frakt kostade dock mer än prylen så vore fint om en sån programmerbar dimmer såldes i Europa

                    Kommentar

                    • Oddie
                      • May 2017
                      • 12

                      #11
                      Vilken av dom syftar du på?

                      Jag har hittat två Chihiros som jag är väldigt intresserad av. Om man jämför dom och kikar på lumen och styrkan (w) så skiljer dom väldigt mycket till i princip samma pris. Tänker på dessa två: https://www.aquasabi.com/Chihiros-LE...-Series-A-plus och https://www.aquasabi.com/Chihiros-LED-System-Series-RGB
                      A Plus serien verkar i mina ögon vara bättre än RGB serien ur alla vinklar, men ändå skiljer priset knappt någonting... Vad har jag missat? Vad är bättre med RGB-varianten, för jag hittar faktiskt ingenting?

                      Jag har även nappat upp intresset för den här (https://www.aquasabi.com/Twinstar-LED-Light-C) från Twinstar men den får nog uteslutas då jag tror att Chihiros är bättre. Sant?

                      För övrigt så finns det mycket annat intressant på den här sidan också. B.la. Amazonia-soilen som är så omtalad och även pincetter för plantering m.m. Visst fungerar det med att enbart ha Amazonia soilen från ADA i botten utan att ha någon sand, plant-substrat eller annat? Måste jag ha powdervarianten för bottentäckare, eller fungerar orginal-storleken på kornen lika bra?

                      Du verkar verkligen vara insatt i det här så jag litar på dig och din kunskap, suger åt mig av alla tips och invändningar som en svamp
                      Senast redigerad av Oddie; 16 July 2019, 06:05.

                      Kommentar

                      • Jonas_
                        • May 2004
                        • 61

                        #12
                        Missade den ena länken. Jag tänkte på den twinstar du länkade.
                        Chihiros ger mkt bang for the buck, men den känns lite som en leksak jämfört med twinstar.
                        Gällande pincetter/saxar så har d bra saker. Jag är helnöjd med d jag köpt där men försöker köpa så mkt jag kan via min lokala handlare, vissa saker har han bara inte eller kan inte ta in.
                        Då han kan ta in hela Tropicas sortiment har jag bara kört deras substrat/soil som jag är helnöjd med. Så kan inte uttala mig mkt om Amazonia. Det man kan läsa är att den läcker ammoniak till en början så man bör vänta 1-2 mån innan man tar i djur. Men bör vara väldigt bra därefter.
                        Tropica har också en powder soil som alternativ.
                        Finns en del smak o tycke i detta, men i ett nano hade jag föredragit powder.
                        ADA är ju rätt duktiga på att sälja näring att lägga i sin soil, men bara man säger ADA blir det dyrt. Kolla på Power Sand!
                        ​​​​​​​

                        Kommentar

                        • Oddie
                          • May 2017
                          • 12

                          #13
                          Förstår, misstänkte det. Tror jag kommer testa på Chihiros istället för Twinstar, den ger mycket mer för pengarna så det skulle vara intressant. Mycket omtalad.

                          Intressant med Amazonia-soilen. Det hade jag inte hört någonting om tidigare, så det var tur att du skrev det (jag hade nämligen tänkt starta igång karet med 2-3 endlers hanar ganska tätt inpå). Ska fundera över Tropicas powder istället! Då är det väl bra med tropicas substrat under?

                          Känner du för övrigt att Aquasabi är en tillförlitlig webshop? Gillar egentligen inte att nätshoppa utan faktura...
                          Senast redigerad av Oddie; 16 July 2019, 15:57.

                          Kommentar

                          • Jonas_
                            • May 2004
                            • 61

                            #14
                            Jag har handlat från aquasabi 5-6 ggr. Väldigt bra service, väldigt snabb leverans och väldigt bra packat.
                            Har reklamerat två varor, båda gångerna kändes det som fabriksfel. Ena gången fick jag returnera varan men de skötte allt med frakt etc. Andra gången fick jag behålla varan men pengarna returnerades direkt.
                            Soil+substrat e vad jag kör iaf. Vad gäller chihiros så får man mkt för pengarna!
                            För Amazonia så kan d vara att fiskar tål lite mer men räkor är känsliga. Men hade dock googlat lite för att få mer information kring det
                            Senast redigerad av Jonas_; 17 July 2019, 07:40.

                            Kommentar

                            • Oddie
                              • May 2017
                              • 12

                              #15
                              Ska försöka kapa av tråden efter den här sista frågan, haha... Tror du att man kan våga köpa hem ett akvarium från dom? Är rädd att det ska skadas under leveransen. Härligt att du har fått intrycket av att dom är så bra som dom verkar vara!
                              Ska fundera vidare och överväga mellan soil+substrat från Tropica VS ADA Amazonia soil. Tror Amazonia håller formen längre (har för mig att b.la. Tropica behöver bytas ut efter ett tag) så det kanske är värt dom extrapengarna och väntetiden i slutändan. Medan man med Tropica kommer igång snabbare...
                              Återigen, tack så mycket Jonas! Du har verkligen varit till superstor hjälp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...