Co2, hur många timmar om dagen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pouyanation
    • February 2018
    • 45

    Co2, hur många timmar om dagen?

    Hej
    Startade mitt co2-Kit (sodastream) för två dagar sedan. Kör med en bubbla per 1,5 sekund och har den på 10 timmar om dagen tillsammans med belysningen. Akvariet är 60L.
    Efter bara två dygn så är flaskan helt tom(!)
    Vad gör jag för fel?
    Tacksam för hjälp!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Låter som att det läcker någonstans, kanske mellan flaska och regulator. Kör du med droppchecker eller kollar du pH på annat sätt? Bubbla/sek säger inte så mycket.

    Kommentar

    • Pouyanation
      • February 2018
      • 45

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Låter som att det läcker någonstans, kanske mellan flaska och regulator. Kör du med droppchecker eller kollar du pH på annat sätt? Bubbla/sek säger inte så mycket.
      Ja, det var ett fel på adaptern. Jag väntar på en ny. Jag kör med droppchecker. Men vet inte hur många timmar om dagen man ska låta co2 släppas i karet. Ska det bubblas så länge belysningen är på? Dvs 8-10 timmar om dagen?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #4
        Starta CO2 ca. en timma före ljuset tänds och stäng CO2 ca. en timma eller halvtimma innan ljuset stängs. Det är väl ungefär vad man brukar göra när man styr CO2-anläggningen via kopplingsur. "Starttiden" beror lite på hur effektivt man kan lösa CO2 i akvariet, alltså hur snabbt kommer man upp i önskad nivå av CO2.

        Kommentar

        Arbetssätt...