Fula växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    Fula växter

    Välkommen till min nybörjarfisksoppa! Jag har nog i Sveriges särklass fulaste växtakvarium. Det är synd att det inte finns någon tävling för detta.

    Till att börja med skulle jag vilja ha hjälp av identifiering av mina fula växter, växthandeln här har inga etiketter. Inser att två av arterna är Javamossa och Vattenpest, men i övrigt?

    Sedan är frågan vad jag kan göra för att få det hela mindre fult. De har vuxit vilt i tre månader, kanske dags att beskära? Drottningrasbororna är dock förtjusta i mängden grönska att gömma sig bakom.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Uppdatering:

    Måste nog reda ut växthärvan som syns på bilden. Stör mig på den fula färgen på växten och vet inte om det har något med gödning/koldioxid/belysning att göra. Köpte dessutom två växter tidigare tillsammans med de andra som inte klarade sig så förhållandena är säkert inte optimala på alla sätt.

    Köpte igår Anubias samt ytterligare någon okänd växt som jag ska se om de överlever. Ska sätta mig och identifiera allt själv om jag inte får svar; butiken gav mig vissa svar tidigare men jag har såklart glömt namnen eller så hade jag inte frågat. Skulle egentligen föredra att gå mer vetenskapligt tillväga, men här ute på landet (Enköping) får man ta vad som erbjuds om man saknar bil.
    Senast redigerad av Fiskburken; 02 June 2019, 21:19.

    Kommentar

    • Jonas_
      • May 2004
      • 61

      #3
      Ser ut som en Hygrophila Polysperma. Jag hade klippt ner och planterat de nya skotten bredvid d gamla så att du får en buskigare effekt och inte bara växer i höjden.
      Det samma gäller d flesta växter, plantera dem i grupper.
      Stängelväxter har ju en tendens att förgrena sig där man klipper så man får en tätare tillväxt.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Tack Jonas. Jag ska prova det du föreslår när tid medger, det är säkert det som behövs för att få akvariet att se mer vettigt ut. Ska passa på att ta ut innerfiltret med eftersom jag installerat ytterfilter så att det blir mer plats för växterna.
        Senast redigerad av Fiskburken; 03 June 2019, 23:43.

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Efter en del beskärning:

          https://imgur.com/q74kx2u

          Får se hur det artar sig.
          Senast redigerad av Fiskburken; 05 June 2019, 19:40.

          Kommentar

          • Jonas_
            • May 2004
            • 61

            #6
            Är nån hydrocotyle ser jag nu oxå

            Kommentar

            • Fiskburken
              • March 2019
              • 198

              #7
              Tackar, Hydrocotylen är ny ja. Satte den i bakgrunden men skall nog flytta den till förgrunden (om den överlever) som bottentäcke. Bladen är dock väldigt ljusgröna på gränsen till gula; ska prova tillsätta näringsämnen för första gången imorgon.

              Min nya Anubia såg fin ut ett tag, men den verkar vara mina skräpsnäckors favoritfoder och börjar nu se ut därefter...

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Ser något bättre ut nu: https://imgur.com/GgkNLCH

                Hygrophilian ser helt klart bättre ut när man beskär den frekvent.

                Det enda som ser toksunkigt fortfarande är Javamossan som växer lite som den vill (saaakta) trots mina ansträngningar.

                Kommentar

                • Jenny_E
                  • July 2004
                  • 661

                  #9
                  Lite sent svar men ändå:
                  ja beskära är nog helt rätt väg att gå, och sen låta dem växa upp lite mer. Kanske bygga på höjden mha att fästa växter på en rot eller så?
                  Javamossa brukar inte fästa så bra så den blir ju lite mer vildvuxen snarare än att fästa och krypa på ytor.
                  Har du kommit igång med nån växtgödning? Jag gillar pmdd. Kan tyvärr inget om ljus, har själv börjat med näring och tyckt det räckt bra.

                  Kommentar

                  • Fiskburken
                    • March 2019
                    • 198

                    #10
                    Började nyligen använda EasyLife Profito, har dock funderat på Tropicas istället eftersom jag är osäker på om det behövs extra kväve. Tyvärr för många ändrade faktorer för att avgöra om det är bra eller inte. Skaffade bättre ljus (syns på förra bilden), har nu också skaffat rudimentärt CO2-system.

                    Kom också på att jag kunde köpa växter online i några fall så mer work in progress: https://imgur.com/i1LI5QK

                    Ska byta ut Hygrophilian nästan helt (även höger) då jag tycker den blir rätt ful med alla rötter på stammen.
                    Senast redigerad av Fiskburken; 17 July 2019, 11:21.

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fiskburken
                      Började nyligen använda EasyLife Profito, har dock funderat på Tropicas istället eftersom jag är osäker på om det behövs extra kväve. Tyvärr för många ändrade faktorer för att avgöra om det är bra eller inte. Skaffade bättre ljus (syns på förra bilden), har nu också skaffat rudimentärt CO2-system.

                      Kom också på att jag kunde köpa växter online i några fall så mer work in progress: https://imgur.com/i1LI5QK

                      Ska byta ut Hygrophilian nästan helt (även höger) då jag tycker den blir rätt ful med alla rötter på stammen.
                      Snyggt, stor skillnad!

                      Kommentar

                      • Fiskburken
                        • March 2019
                        • 198

                        #12
                        Jag var borta fem dagar i sträck förra veckan och när jag kom tillbaka hade någonting ätit upp mina Alternanthera i förgrunden. (Nåja, fanns enstaka blad kvar.) Räkorna och Otocinclusarna är misstänkta gärningsmän.

                        Sedan dess har har de börjat repa sig lite grann men så är jag ju hemma och utfodrar.
                        Senast redigerad av Fiskburken; 30 July 2019, 14:40.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...