Vad är detta för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Vad är detta för växt?

    Hej!
    Är detta en Hygrophila polysperma? Jag tycker inte att det stämmer riktigt, bladen är för stora och kraftiga,men kanske att den ser ut så här när den hos plantskolan växt upp ur vattnet?


  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Snarare en hygrophila siamensis odlad ovan vatten? https://tropica.com/en/plants/plantd...is'(053A)/4491
    Men den är köpt som akvarieväxt?

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ja det har du nog helt rätt i!
      Jag kollade bara på den tecknade bilden, och den stämmer ju inte lika bra som fotona.

      Ja de är inhandlade i en akvarieaffär.
      Att växter är uppdragen ovan vatten trodde jag var väldigt vanligt. Vad jag förstått så odlar farmerna så på grund av den ökade växthastigheten.
      Det är väl därför en del växter ”smälter” sina blad efter att man fått hem dem från affären. Tänker bl a på cryptocoryner och svärdplanta.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Precis, fördel att odla emerst då man även slipper alger och ev. snäckor på växterna. Men det tråkiga är som du säger att befintliga blad "smälter" i omställningsprocessen. Har sett en del namnkunniga aquascapers som sonika klipper av samtliga blad på t.ex. crypto innan plantering för att slippa döende blad i starten.

        Kommentar

        Arbetssätt...