Vad kan detta bero på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonanas
    • March 2018
    • 4

    Vad kan detta bero på?

    Hej. Jag planterade mina svärdplantor vid uppstart utav karet. Sedan dess så har jag fått avverka nästan alla blad samt halva roten som hade ruttnat. Vad tror ni att det är för brist då bladen ser ut såhär?
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Svärdsplantor trivs inte i nystartade kar utan vill ha en gammal botten med mycket näring, då den tar upp mesta näringen med rötterna!
    Du kan hjälpa den att komma igång, genom att köra ner lite näringskulor i bottnen vid dess rötter.

    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • smallfry
      • April 2018
      • 48

      #3
      De kan också smälta ner vid flytt - ändrade förhållanden. Men bottennäring är som sagt bra, t ex Tetra Initial Sticks.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Plantorna man köper i zooaffären är oftast odlade ovan vatten (emerst), vilket gör att dom befintliga bladen kommer att rutna efterhand i akvariet och ersättas med blad som blir anpassade till att växa under vatten.

        Kommentar

        • Jonanas
          • March 2018
          • 4

          #5
          Okej tack för svaren. Jag misstänker också att det var dåligt med näring vid uppstart då jag bara hade 5 fiskar som fick gå med. Har bottensoil sedan start samt att jag gödde med profloras växtnäring.

          nu efter 3 månader så har jag stoppat ner näringskapslar vid rötterna samt att jag kör pmdd 1 gång / veckan med extra kalcium & magnesium. Ligger även på 30ppm co2. Så nu hoppas jag bara att dom ska lyckas överleva och utveckla nya blad. Dock så är jag lite skeptisk till att dom kommer att överleva då det enda bladet som finns / planta ser ut som på bild.

          sedan så har jag även märkt ett till bekymmer. Mina Pogostemon Helferi lossnar från botten hela tiden och flyter omkring. Kan det vara någon utav mina fiskar som tycker att det är skoj att rycka upp dem?

          har ancistrus, humlamal, guldbarber, purpurhuvudbarber, siamesiska algätare, albino pansarmalar samt några svärdbärare.

          / Jonas

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Ancistrus är kända för att ge sig på just svärdsplantor, om jag inte missminner mig. Kanske är skador från angrepp eftersom det är lokalt på kanten av bladet? Ser ingen soil på bilden, det ser ut som ett ganska grovt bottenmaterial?

            Kommentar

            • cambru

              • September 2008
              • 209

              #7
              När jag har haft purpurhuvudsbarber har de gett sig på växterna.

              Kommentar

              • Jonanas
                • March 2018
                • 4

                #8
                Det är JBL aquabasic plus under gruset

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Kommentarer överflödiga





                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  Arbetssätt...