Problem med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Hee
    svarade
    Ja så va bladen när jag köpte den, det är det jag menar med att bladen på flera av växterna verkar sluta att utvecklas dom får inte den form dom ska ha normalt, det blir nya blad hela tiden men dom växer inte till sig, funderar också på nån form av brist ,kanske jag måste öka doseringen, är ca 20 plantor totalt.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Normalt är Siamensis ingen svår växt men kräver en del ljus och näring, helst även till rötterna. Av det jag kan se på bilden tycker den ser lite annorlunda ut mot en Siamensis som har anpassat sig till att växa i akvariet, bladen brukar bli lite längre och smalare än dom på plantan i bilden som mer påminner om ett exemplar som vuxit ovan vatten. Ibland kan man också ha oturen att få ett exemplar av en växt som av någon anledning inte tar sig eller utvecklas normalt.

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Just denna har nog suttit i 2 månader , när jag pratade med zoobutiken om att den växte dåligt så sa dom att jag skulle nypa av dom så brukade dom växa bättre , så jag gjorde så hadde 4st som jag delade på så det är nu 8st plantor och alla ser likadana ut, dom som jag nöp av har nog suttit 4 månader.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Siamensisen ser ut att lida av någon form av näringsbrist (svårt att se tydligt på den bilden), relativt nyplanterad? Vet inte ifall Praktbarben kan ge sig på växter, tror inte detta men någon annan kanske vet.

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Nu borde du se siamesis, det är 10 st praktbarb som är ca 4cm, har aldrig sett några fiskar som ätit på några blad men å andra sidan är ju fiskarna vid vattenytan och väntar på mat när jag sitter där och tittar.
    Senast redigerad av Hee; 14 March 2019, 15:31.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ser inte bilden på Siamensis men på Javaormbunken och Ludwigian så ser det ut som att någon/något har ätit av bladen? Vad är det för barber som går i karet?

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Mitt råvattenprov om det är till någon hjälp, efter att detta gjordes installerades ett filter som höjer ph och hårdhet till dom värden som jag skrev i första inlägget.
    Senast redigerad av Hee; 13 March 2019, 18:40.

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Cryptocoryne blir såhär
    det blir massa nya blad men dom blir inte så stora och lägger sig efter botten
    Senast redigerad av Hee; 13 March 2019, 18:20.

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Svärdplantan är grön och fin och växer bra
    Senast redigerad av Hee; 13 March 2019, 18:17.

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Ludviga växer ganska bra sen jag började med co2 Men den får också lite trasiga bladkanter
    Senast redigerad av Hee; 13 March 2019, 18:16.

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Första bilden är siamesis
    andra bilden är difformis flera blad som blir så
    tredje är ormbuken, ska ta lite nya bilder på resten då dom va för stora att ladda upp.
    blir även lite bruna alger på dom som växer dåligt .

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Hee
    svarade
    Ok ska fixa det så lägger jag upp lite bilder när det går

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Man måste vara guldmedlem för att lägga in bilder. Annars länk till någon sida som går att ladda upp bilder på.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...