PMDD och Easycarbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    PMDD och Easycarbo?

    Hej
    undrar om combon PMDD och Easycarbo är det man ska använda till sina växter?
    jag har läst här på sidan om pmdd och det är ju det alla rekommenderar men sen har jag läst att någon skrev att man ska ha Easycarbo också men där är jag inte riktigt säker eller finns det något bättre som man bara behöver fylla på en gång i veckan precis som pmdd?

    så är det man ska köra på?


    funkar det på alla växter för jag har inte så stor koll på om mina växter tar upp sin näring via bladen eller rötterna
    Senast redigerad av walak; 18 February 2019, 16:42.
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Easycarbo är högts troligt inget annat än ett alghämmande preparat men det säljs under falsk marknadsföring som "Flytande kol" vilket självklart är nonsens. Det är giftigt vid överdosering.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Är nog villig att hålla med Åheim. Jag hade ett 160 liters som fungerade fin fint med Vallesneria, Anubias, Cryptocoryne och flytormbunke. Körde med Pmdd och Petflaske-mäsk. Ville slippa ”slabbet” med mäsken och gick över till Pmdd och Easycarbo. Efter en månad var Vallesnerian och Cryptocoryne helt nedvissna. Anubiasen sluta också att växa. Flytormbunken verkade dock inte ta skada. Slutade med Easycarbo och fortsatte med bara Pmdd. Anubiasen började växa igen men Valle och Crypton kom aldrig igång igen.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2875

        #4
        Finns en del att läsa på nätet: https://www.sunkengardens.net/blog/2...glutaraldehyde

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Ursprungligen postat av ICC
          Är nog villig att hålla med Åheim. Jag hade ett 160 liters som fungerade fin fint med Vallesneria, Anubias, Cryptocoryne och flytormbunke. Körde med Pmdd och Petflaske-mäsk. Ville slippa ”slabbet” med mäsken och gick över till Pmdd och Easycarbo. Efter en månad var Vallesnerian och Cryptocoryne helt nedvissna. Anubiasen sluta också att växa. Flytormbunken verkade dock inte ta skada. Slutade med Easycarbo och fortsatte med bara Pmdd. Anubiasen började växa igen men Valle och Crypton kom aldrig igång igen.
          Om du hade flytormbunken som flytväxt så hade den ju tillgång till koldioxid från luften.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Ursprungligen postat av stefant

            Om du hade flytormbunken som flytväxt så hade den ju tillgång till koldioxid från luften.
            Så sant, så sant!!!

            Kommentar

            • walak
              • April 2010
              • 263

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Easycarbo är högts troligt inget annat än ett alghämmande preparat men det säljs under falsk marknadsföring som "Flytande kol" vilket självklart är nonsens. Det är giftigt vid överdosering.
              Ok då köper jag bara pmdd.
              hur ska jag tänka när jag ska hälla i pmdd för första gången ska jag ta i den dosen man ska till 240L eller ska jag ha i mera för att boosta upp?
              Sen vi varje vatten byte ska jag bara ha i pmdd för den delen jag byter eller dosen för 240L?

              Kommentar

              Arbetssätt...