Omstart med soil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Omstart med soil

    Hej! Jag ska starta om ett akvarium med soil. Tänker ha något bottennäring substrat under soilen. Kikar lite på Ada powersand special eller JBL Aquabasis plus. Någon här som har erfarenhet av dessa två? Fördelar eller nackdelar?
    Mvh
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    ADA powersand är egentligen ingen bottennäring men det är JBL Aquabasis, så dom fyller olika funktion. JBL har dock något som motsvarar powersand i deras ProScape-serie som heter "Volcano Mineral".En nackdel med powersand eller liknande under soilen är att om man behöver dra upp en växt så följer powersanden med upp med rötterna och hamnar ovanpå soilen. Inte riktigt lika illa med Aquabasis eller liknande. Själv testar jag Tropica's näringssubstrat under ADA Amazonia just nu, och även kompletterat med Bacter 100, Turmaline BC och Clear super. Får se hur det funkar.

    Kommentar

    • karlzen
      • January 2015
      • 43

      #3
      Ok då ska jag inte jämföra de sorterna. Såg att Ada har en sort som heter powersand advanced också med lite mer nyttigt innehåll va det verkar.
      Har i alla fall bestämt mig för att prova Amazonia II soil. Låter som din setup kommer att funka bra!

      Kommentar

      Arbetssätt...