Röda växter dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terzy
    • February 2011
    • 28

    Röda växter dör

    Hejsan

    Jag tänkte se lite jag har..

    26 grader i akvariet

    540 l akvarium

    36w
    2 st - Philips Aquarelle 10000 kelvin
    2 st - sylvanas 10000 kelvin

    Jag har Pmdd som växtnäring

    Och jag har köpt några röda akvarieväxt plantor av olika sorter.
    Gröna fungerar bra men växter sakta

    Akvariet har nog varit igång 3 veckor.

    Jag har igång lyset hyfsat länge 8-22 för förtillfället

    (tänkte köra lite diy co2 inte direkt mäskt utan en annan. jag vet att det krävs för röda växter men att de ruttnar har jag aldrig vara med om förut utan att de tappar färgen är ju en del.

    Tills idag hade jag igång en av pumparna att köra ut ganska mycket syre bubblor..

    >> Växterna ruttnar längs med mot gruset/sten 2-3 mm
    De släpper flyter upp jag klipper av liten bit och sätter ner dem igen efter några timmar eller 1 dag har de ruttnat längst ner igen.

    Någon som har någon förklaring
    fel ph? för högt för lågt, har köpt test men inte fått hem ännu.
    Är det hårdheten på vattnet?

    Jätte tacksam för svar då.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Mycket ljus utan CO2 är inte bra. Belysningstiden blir också kritisk speciellt utan CO2, jag skulle kortat den till max 7-8tim/dag. Aldrig mer än 10tim/dag oavsett CO2. Vad för slags bottenmaterial är det i akvariet?

    Kommentar

    • Terzy
      • February 2011
      • 28

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Mycket ljus utan CO2 är inte bra. Belysningstiden blir också kritisk speciellt utan CO2, jag skulle kortat den till max 7-8tim/dag. Aldrig mer än 10tim/dag oavsett CO2. Vad för slags bottenmaterial är det i akvariet?
      Det är småsten/grus 3-5 mm

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Kanske problemet är att stjälkarna lätt bryts vid planteringen i det relativt grova gruset, och sedan ruttnar? Plantera med pincett kan vara bra om man gör det på rätt sätt.

        Kommentar

        • Terzy
          • February 2011
          • 28

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Kanske problemet är att stjälkarna lätt bryts vid planteringen i det relativt grova gruset, och sedan ruttnar? Plantera med pincett kan vara bra om man gör det på rätt sätt.
          detta ska jag tänka på kan ju vara s¨att högt vatten flöde skadar okcså när de viftar

          Kommentar

          Arbetssätt...