Lite för många sniglar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • karlzen
    svarade
    Tack för svaren! Provar nog med Helena snäcka

    Lämna en kommentar:


  • smallfry
    svarade
    Clea Helena förökar sig inte fort och är effektiv mot snäckor. På 5 månader har jag fått 10 snäcklingar av den.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Kan ju prova att köra en snäckfälla ett tag https://www.zoo.se/limcollect-ii-jbl-snigelfalla.html Alt. tillverka en själv. Helenesnäckor är rätt effektiva och förökar sig inte alls som malaysiska snäckor.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Snäckor är bra att ha i akvariet, dem äter upp rester och får du för många så vet du att du matar för mycket och då minskar du maten och så ser du snart en minskning av snäckorna också. Snäckan är ett nyttodjur!

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Visst men då får du sådana istället...

    Lämna en kommentar:


  • karlzen
    svarade
    De jag har ser ut som malaysisk sandsnäcka fast jag är inte säker. De gömmer sig i gruset och kommer fram när ljuset är släckt. Finns det alltså någon sorts snäcka som äter sådana snäckor?

    Lämna en kommentar:


  • cambru
    svarade
    Om du inte vill skaffa snäckätande snäckor eller fiskar så är mitt råd att
    plocka bort snäckorna manuellt och försöka mata mindre. Det är ett enkelt (och billigt) sätt att testa om du kan hålla populationen i schack.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Angående om sniglar kan påverka växtligheten. Det beror lite på vad det är för snäckor (jag antar nu att det är snäckor). Men de vanliga äter inte växter. De kan möjligen äta blad som ändå håller på att dö eller är döda.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ett annat alternativ är att skaffa en botia då de är väldigt förtjusta i sniglar. Som exempel de nedan.


    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Om möjligt kan du mata mindre, för populationen anpassar sig till hur mycket mat som finns tillgänglig.

    Lämna en kommentar:


  • karlzen
    startade ett ämne Lite för många sniglar.

    Lite för många sniglar.

    Hej! Jag skulle behöva få ner antalet sniglar i mitt akvarium. Finns det någon bra metod för detta? Undrar oxå om sniglar kan påverka växtligheten i någon utsträckning i växtkar
Arbetssätt...