Lite för många sniglar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Lite för många sniglar.

    Hej! Jag skulle behöva få ner antalet sniglar i mitt akvarium. Finns det någon bra metod för detta? Undrar oxå om sniglar kan påverka växtligheten i någon utsträckning i växtkar
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Om möjligt kan du mata mindre, för populationen anpassar sig till hur mycket mat som finns tillgänglig.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Ett annat alternativ är att skaffa en botia då de är väldigt förtjusta i sniglar. Som exempel de nedan.


      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Angående om sniglar kan påverka växtligheten. Det beror lite på vad det är för snäckor (jag antar nu att det är snäckor). Men de vanliga äter inte växter. De kan möjligen äta blad som ändå håller på att dö eller är döda.

        Kommentar

        • cambru

          • September 2008
          • 209

          #5
          Om du inte vill skaffa snäckätande snäckor eller fiskar så är mitt råd att
          plocka bort snäckorna manuellt och försöka mata mindre. Det är ett enkelt (och billigt) sätt att testa om du kan hålla populationen i schack.

          Kommentar

          • karlzen
            • January 2015
            • 43

            #6
            De jag har ser ut som malaysisk sandsnäcka fast jag är inte säker. De gömmer sig i gruset och kommer fram när ljuset är släckt. Finns det alltså någon sorts snäcka som äter sådana snäckor?

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Visst men då får du sådana istället...

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Snäckor är bra att ha i akvariet, dem äter upp rester och får du för många så vet du att du matar för mycket och då minskar du maten och så ser du snart en minskning av snäckorna också. Snäckan är ett nyttodjur!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Kan ju prova att köra en snäckfälla ett tag https://www.zoo.se/limcollect-ii-jbl-snigelfalla.html Alt. tillverka en själv. Helenesnäckor är rätt effektiva och förökar sig inte alls som malaysiska snäckor.

                  Kommentar

                  • smallfry
                    • April 2018
                    • 48

                    #10
                    Clea Helena förökar sig inte fort och är effektiv mot snäckor. På 5 månader har jag fått 10 snäcklingar av den.

                    Kommentar

                    • karlzen
                      • January 2015
                      • 43

                      #11
                      Tack för svaren! Provar nog med Helena snäcka

                      Kommentar

                      Arbetssätt...