Vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • melinda_borg
    • March 2018
    • 6

    Vallisneria

    Hej. Försökte posta bild men den var nog förstor så får försöka förklara istället. Köpte Vallisneria i tis och nu så ser det precis ut som bladen håller på att vissna. Halva bladen är liksom mjuka och andra halvan av bladen längst ner är gröna och fina än så länge. Någon som vet vad som är fel. Vad jag förstått så ska dom vara väldigt vanliga och inte kräva så mycket. Men sen har jag absolut inga "gröna fingrar" vilka växter skulle ni rekommendera som verkligen bara sköter sig själva och inte behöver något extra så att säga? Har 54-56 liters kar. Tacksam för all hjälp.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Du kanske planterade för djupt? Vissnade blad kan du ta bort. Tropica är en bra sida att kolla växter på. De har också förslag på hur och med vad man kan plantera ett litet akvarium. Lycka till!
    // Annicka

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Eftersom du inte är goldmedlem på forumet kan du inte ladda upp bilder (detta förklaras dåligt). Det du kan göra om du vill visa en bild är att länka till bild som finns på internet.

      Ett par växter som har låga krav är javaormbunke och javamossa.

      Kommentar

      • melinda_borg
        • March 2018
        • 6

        #4
        Tusen tack Annicka för tipset om sidan. Den är jättebra.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          // Annicka

          Kommentar

          • cambru

            • September 2008
            • 209

            #6
            Min erfarenhet av vallisneria är att det absolut viktigaste är att du inte planterar för djupt. Jag brukar trycka ner den i bottensubstratet och sedan försiktigt dra upp den så att själva knölen är så mycket det går ovanför. Sikta mot att bara rötterna är i bottensubstratet, allt annat ovanför. "Smiter" plantan så prova med att förstärka med en liten sten eller två som hjälper till att hålla rötterna på plats. När den har rotat sig och börjat skicka iväg löpare kan du ta bort stenarna. Har den väl växt fast och börjat få utlöpare är det en av de enklaste plantor som finns, i alla fall hos mig. Lycka till!

            Kommentar

            • smallfry
              • April 2018
              • 48

              #7
              +1 på Cambru. Tålig och ganska snabbväxande.

              Kommentar

              Arbetssätt...