Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Tack för tipsen och råden Terasque. Tar infon till mig. Passar på att fråga om du kan rekommendera någon bra nålventil. Länka för den delen gärna till den kvalitativa dropcheckern/vätska.
    Det är nämligen nålventil och dropchecker som står på inköpslistan för tillfället.

    Lämna en kommentar:


  • terasque
    svarade
    Har aquascapeat i snart 5 år, aldrig behövt en controller för att styra co2-nivån. Jag ser främst nyttan av en controller om man har fiskar/växter som är känsliga för pH. Jag har alltid kört timer på co2-regulator och ljus.

    Co2 på 30min innan ljuset, sen är det upp till en själv att hitta rätt nivå med små justeringar över tid. Detta ger ett väldigt jämt resultat och växter + fisk hinner anpassa sig. Tricket är att köra allt långsamt och ha tålamod, när man hittat sweetspoten så är allt lugnt och man kommer kunna njuta maximalt. Se till att ha en dropchecker och en kvalitativ förkalibrerad drop-vätska(vilket inte alltid är fallet) så löser sig det mesta. Personligen skulle jag inte rekommendera någon dyr controller-utrustning för att justera co2.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tack Sleaper för bra info.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Jag har köpt mina regulatorer från US Aquaristic, varav den ena har en del år på nacken. Den andra köpte jag nog för tre år sen eller så. Men båda funkar bra utan några värmeproblem gällande magnetventilerna. Jag kör med ett arbetstryck på 1,5Bar.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Märkligt, mina magnetventiler är bara lite ljumna. Jag har dock bara köpt regulator med monterad magnetventil, men jag ser ingen skillnad på dom som säljs löst?
    Ok, skumt. Vilket bar-tryck gör du genom magnetventil och nålventil. Gissar att jag har för högt tryck, om det kan vara det som påverkar tempen och varför det är så svårt att ställa in min nålventil.
    Är det denna https://www.perfectaqua.se/store/p/r...?stegs.-434350 eller denna https://www.perfectaqua.se/store/p/r...t-tryck-875453 som du har? Är du i så fall nöjd med den?

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Märkligt, mina magnetventiler är bara lite ljumna. Jag har dock bara köpt regulator med monterad magnetventil, men jag ser ingen skillnad på dom som säljs löst?

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Hej!
    Plockar upp denna tråden igen, för att förhoppningsvis få svar på frågor.
    Jag köpte ett CO2 system i delar från butiken som Sleaper länkar till i inlägg #9. Allt fungerar bra men magnetventilen blir sjukt varm. Lägger jag fingrarna på den i 5 sekunder så bränner man sig. Känns otryggt ur brandaspekt. Mailade butiksinnehavaren och han var MYCKET tillmötesgående och höll med om att magnetventilen blir i överkant för acceptabelt varm. Tyvärr hade han inget annat fabrikat att erbjuda och det var ok att returnera om jag ville. Mycket bra support från butiken i fråga.
    Kan du Sleaper, eller någon annan rekommendera en bra magnetventil som ni vet med säkerhet att den fungerar och håller ”normal” arbetstemperatur?
    Tips på nålventil att rekommendera mottages också tacksamt.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Har köpt mina controllers här: https://www.us-aquaristikshop.com/me...-zubehoer.html
    Och valt glaselektråd. Enkla att använda och funkar bra tycker jag.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tack för länken. Har redan kikat in där, den är bra. Tror du har länkat eller tipsat dit i någon annan tråd. Dessvärre är ph controllern slut. Kommer kanske in i sortimentet inom snar framtid hoppas jag.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Finns en del prisvärda prylar på: https://www.perfectaqua.se/

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tack för svaret. Du bekräftar den teorin jag är inne på. Då ska jag börja nöta av nätet och butiker efter bra controller. Har hittat en del trådar där det rekommenderas olika controllers. Tyvärr ofta gamla trådar. Marknaden har väl gått framåt, får läsa på vilken som är bra. I Vestlie’s akvaristiska anteckningar använder han sig dock en viss controller. Lite dyr kan jag dock tycka. Vidare är jag sen inne på en sk Inline diffusor. Dessa verkar vettiga.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Bumpar tråden, då jag är i planeringsstadiet för att starta med CO2 i mitt 540L.
    Sleaper, är det mycket större fördel att investera och styra CO2 via en ph-controller mot att köra magnetventilen på timer vid ljus av / ljus på?
    Fördelen med pH-controller är just att man har lätt gör att justera nivån av CO2 samtidigt som men slipper ojämna nivåer på pH och mer anpassad tillförsel av CO2. Med timer blir ju tillförsel av CO2 konstant oavsett ifall det finns andra parametrar som påverkar. Det tar också ett tag innan man lyckats styra in bubbeltackten osv. Men det verkar vara en del som kör CO2 24/7 utan controller vilket verkar funka det också? I ett 540l tar det ju ett bra tag innan man får rätt nivåer av CO2 ifall man stänger på natten även om man har en riktigt bra reaktor, så den principen funkar nog bäst för mindre akvarier.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Bumpar tråden, då jag är i planeringsstadiet för att starta med CO2 i mitt 540L.
    Sleaper, är det mycket större fördel att investera och styra CO2 via en ph-controller mot att köra magnetventilen på timer vid ljus av / ljus på?

    Lämna en kommentar:


  • Cissan
    svarade
    Toppen, tack för svar!

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Finns ett stort antal controller för CO2 på nätet i prisklasser från 750kr och uppåt t.ex. : https://www.perfectaqua.se/store/p/c...troller-855147
    Jag använder två av denna typen, dock med annan elektrod : https://www.us-aquaristikshop.com/me...-zubehoer.html
    Annars får man köra magnetventilen över klockströmbrytare och låta CO2 gå på en stund innan ljuset tänds och stänga för CO2 en kort stund innan ljuset släcks. Man får ju ha lite koll i början och trimma in bubbeltakten för att för att få rätt nivå på CO2, ifall man nu inte använder controller alltså.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...