Alger som ser ut som ludd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Alger som ser ut som ludd

    Jag har ju förbjudit alger i mina akvarier men nu har det ändå kommit något slags ludd på bladen. Nya blad saknar ludd, bör jag göra något och i så fall vad?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Algförbudet är antagligen lika tandlöst som mobiltelefonförbudet bakom ratten.
    Även jag har indört förbud mot såväl fula alger som snäckor i den lokala akvarieordningsstadgan, men inte fasiken hjälper det.

    Är det grön ludd?
    Gröna alger i små mängder är iallmänhet ingen fara. Jag har själv en tunn matta av luddiga gröna alger på utsidan av en pump i ett av mina akvarier.
    Det är ju visserligen olyckligt om dessa alger tar död på växternas blad.
    Den siamensiska algätaren äter gröna luddiga alger. Det finns också en handske från JBL som man egentligen använder till att göra rent rutornas insidor med, som man kan använda på växterna om man är försiktig.
    Men se till att göda dina växter dels med gödning i botten och dels med löst gödning i vattnet, då kommer på sikt växterna att ta sig och växa så pass bra att det inte blir någon näring över till algerna, på sikt alltså.

    Men algätande fiskar är bra! Siamensisen är den bästa av dem alla, när den är liten, när den blir stor blir den omkring 15cm lång och blir istället "allätare". Dessutom skall den hållas i stim.

    Har däremot ludden en annan färg än grönt.... Så kan det vara så att dina vattenparametrar är i obalans, siamensisen äter även andra sorters alger men inte alla bruna eller svartaktiga.
    En bild vore bra, om du inte är guldmedlem kan du länka in bild från forumbilder eller liknande sidor.

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Algerna är ljusgröna, sitter ett tunt lager överallt och mer som ludd på bladen. Kanske har jag kört på lite för mycket ljus, 12 timmar, sänkte nu till 10 timmar. Akvariet är 50x50x100 ca, ett Akvastabil med 3 ledramper. Dom nya bladen på växterna verkar sakna alger så det finns väl hopp. Köpte 3 såna där räkor, amano, men vet inte om dom överlevt 2 stora scalarer, stora regnbågar etc. Borde jag sänka ljustiden mer, akvariet är väl egentlligen helt nystartat även om jag återanvände en del vatten, bytte dock ut sanden. Filtret är också nytt då det gamla började låta illa och var i minsta laget. Ska se om jag kan fixa någon bildlänk.

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #4
        En grej till, det är fullt av pyttesmå luftbubblor överallt, på rutorna, bladen etc.

        Kommentar

        • ubjs
          • April 2007
          • 192

          #5
          Det är massor av luftbubblor på växterna, som om jag tillsatt rejält med koldioxid men det har jag inte. Vad kan det bero på?

          Kommentar

          • cambru

            • September 2008
            • 209

            #6
            Jag är inte någon expert på alger men erfarenhet säger mig att jag tror det är lite för mycket ljus med 3 ledramper (du skriver iofs inte hur stora de är) och i princip nystartat akvarium. Jag tror att orsaken till algerna är mycket ljus i kombination med att växterna inte hunnit rota sig. De små bubblorna tror jag är alger som växer av bara tusan :-)

            Om jag var i din situation skulle jag sänka ljuset till 6-7 timmar, avlägsna så mycket alger manuellt som jag kunde och tillsätta bottennäring (om du inte har det redan) vid växternas rötter. Närmaste månaden skulle jag fortsätta ta bort så mycket alger manuellt som det bara går. Efter det borde växterna ha börjat få övertaget i akvariet och då kan man försiktigt börja öka ljustiden med någon timme i månaden. Hoppas det löser sig för dig!

            Kommentar

            • ubjs
              • April 2007
              • 192

              #7
              Ledramperna är tre såna här http://www.akvariumkungen.se/belysni...plant-29w.html
              Jag har sänkt ljustiden från 12 till 10 timmar och kopplat bort den ena ljusrampen. Tog bort så mycket alger jag kunde manuellt och bytte ca 40% av vattnet. Tänkte köpa mer snabbväxande växter, tex vattenpest. Dom flesta växterna växer med nya blad så det finns väl hopp, men algerna växer också.
              Jag viftade runt med en pinne i akvariet så att alla bubblor försvann, får se om det kommer nya.

              Kommentar

              • cambru

                • September 2008
                • 209

                #8
                Jag har två sådana ramper i mitt akvarium med ungefär samma mått som ditt. Båda har gryning 1,5 timme, lyser 6 timmar fullt och har skymning 1,5 timme, totalt 9 timmar. Det fungerar hos mig.
                Vill du ha tänt 10 timmar så skulle jag rekommendera snabbväxande flytväxter t ex vattenormbunke. De brukar växa som ogräs och skymmer lite av ljuset. När dina "rätta" växter har etablerat sig kan du avlägsna flytväxterna.

                Kommentar

                Arbetssätt...