Pelargon i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Pelargon i akvarium?

    Hej!

    Sökte runt lite snabbt på forumet men kunde inte hitta svaret på min fråga.

    Kan man ha en stickling av pelargon sticka ner i akvariet, så som många (bl a jag själv) har gullrankor?

    Att pelargoner klarar av att leva och frodas med rötterna i vatten vet jag, men jag undrar om växten och framförallt dess rötter kan avge någon slags substans som kan vara giftig för fiskarna?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Pelargoner luktar ju riktigt illa och då tänker jag att de kanske innehåller ämnen som inte är så bra att få i vattnet...?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ja det har du rätt i. Lukten skiljer dock en hel del mellan olika sorter. Lukten verkar dock vara begränsad till bladen.
      Jag tänkte prova med en liten stickling i mitt 350-liters. Skulle jag märka att något är tok så slänger jag en påse aktivt kol i filtret och gör några stora vattenbyten.
      Återkommer med en rapport om några veckor.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Det blir ju väldigt utspätt. Jag har både gullranka och ficus benjamina i ett paludarium, de har båda giftig/irriterande växtsaft men har inte upplevt något problem. Kan dock tänka mig att temperaturen kanske blir ett problem, pelargoner vill väl ha det lite svalare?

          Kommentar

          • Stoffeplåt

            • September 2018
            • 20

            #6
            Vet att pelargonsaft används som någon typ av gift, minns dock inte om det var mot ogräs eller sniglar eller nåt helt annat...

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Ursprungligen postat av Tyko
              Det blir ju väldigt utspätt. Jag har både gullranka och ficus benjamina i ett paludarium, de har båda giftig/irriterande växtsaft men har inte upplevt något problem. Kan dock tänka mig att temperaturen kanske blir ett problem, pelargoner vill väl ha det lite svalare?
              Tack för infon! Borde funka om inte någon fisk biter i den.
              Temperaturen kanske är ett problem nu under vintern, dock så verkar den trivas. Under "växtsäsongen" tror jag inte att det är några problem med 24-25 grader.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Ursprungligen postat av Stoffeplåt
                Vet att pelargonsaft används som någon typ av gift, minns dock inte om det var mot ogräs eller sniglar eller nåt helt annat...
                Okej! Låter ju inte bra. Borde kanske inte vara något problem så länge inte växten "attackeras"..?

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Jag har inte testat pelargon men jag har haft flera sorters fiskar i olika typer av akvaterrarier. Det har gått bra, men det har varit genomgående fiskar som lever i biotoper med mycket vegetation. Man skall nog vara försiktig med att generalisera: olika växter innehåller olika ämnen, och olika fiskar har olika känslighet för olika ämnen. Det skulle vara intressant om någon skulle testa ett urval vanliga krukväxter (nästan alla är giftiga för människor) som sticklingar i ett måttligt stort akvarium med t ex tanganyikacichlider (som naturligt lever i ett mycket stabilt vatten med ett minimum av organiska ämnen)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...