Finns det växter som inte gillar varann?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Finns det växter som inte gillar varann?

    Tänkte göra en nystart av mitt 300 liters och har köpt på mig ett tiotal olika växtsorter som jag ska plantera närmaste dagarna. Just nu så står dom i akvariet i sina krukor.
    Eftersom jag pysslat en del med saltvatten senaste åren så funderar jag om det finns liknande problem med sötvattensväxter som med koraller. Cryptocoryner gillar ju inte att bli flyttade för ofta om jag minns rätt. Finns det några växter som kan skada andra växter genom rötter eller blad?
    Dom växter jag köpt är inga ¨konstiga¨ utan några olika Echinodorus, Anubias, Ludwigia, Alternanthera, Cryptocoryne, en lågväxande Spikbladsvariant. Microsorum, kolplantor och en hel del javamossa finns sedan tidigare. Finns nog några Vallisneria kvar också.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Växter kan utsöndra ämnen som hämmar andra växter så att de får konkurrensfördel. Det kallas allelopati och det kan man bland annat läsa om i Diana Walstads bok "Ecology of the planted aquarium" kapitel tre. I den begränsade volym som är i akvarier så kan detta ha stor effekt. Bra är att som du gör börja med många olika arter och så får man se efter hand vilka som trivs. T.ex. har Vallisneria helt dött ut i mitt akvarium där jag har mycket Cryptocoryne och javaormbunkar och jag misstänker allelopati.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Diana Walstad spekulerar endast i sin bok. Det finns ingen vedertagen forskning som identifierat allelopati. Det man oavsett kan vara säker på är att andra faktorer spelar långt större roll. Att ha Vallisneria och Cryptocoryne/Javaormbunkar är inga problem om växtförhållandena är bra.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Jag har Vallisneria och Cryptocoryne i samma kar och de växer in i varandra.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Diana Walstad spekulerar endast i sin bok. Det finns ingen vedertagen forskning som identifierat allelopati. Det man oavsett kan vara säker på är att andra faktorer spelar långt större roll. Att ha Vallisneria och Cryptocoryne/Javaormbunkar är inga problem om växtförhållandena är bra.
          Det är nys naturligtvis att det inte finns någon vedertagen forskning som identifierat allelopati. Jag kan referera till en artikel här t.ex. från den respekterade tidskriften PLoS One:

          Overall I. glandulifera had a negative effect on the growth of all target species depending on the species and on the plant's developmental stage. F. ulmaria was the least affected and U. dioica the most, and seedlings were less affected than juveniles. The species-specific response to I. glandulife …




          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc
            Jag har Vallisneria och Cryptocoryne i samma kar och de växer in i varandra.
            Jag har tidigare haft Vallisneria i det akvarie där det nu inte funkade, under samma ljusförhållanden. Vet inte varför det inte funkade nu, men sammansättningen av växter är annorlunda. Kanske föreligger ingen allelopati mellan Vallisneria och Cryptocoryne då om det funkar hos dig.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Det är nog inte allelopati då jag sällan fått vallesnerior och svärdsplantor att trivas i samma akvarium, utan mer att de vill ha olika vattenparametrar och kanske olika ljus.
              Inte heller allelopati då jag har två akvarier med likadant vatten, men lysrör i det ena och LED i det andra, i det med lysrör trivs javamossan och javaormbunken, men lugn i helskotta att få dessa att trivas i det akvariet med LED...

              Kommentar

              Arbetssätt...