"Rullade" blad på diverse planter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zona
    • September 2018
    • 7

    "Rullade" blad på diverse planter.

    Hej.

    Har ett 325 liters kar med en hel del växter, men senaste månaden så har några utav mina växter fått riktigt fula blad, dom rullar nästan ihop sig.

    Googlade lite och det tyder på kalcium brist, men jag hittar inget bra sätt att lösa detta på?

    Seachem Equilibrium?

    Men jag är osäker på om det verkligen är så, mitt GH är 6 genligt tetra test strip.

    Just nu så använder jag easy life prolifto 10ml varje dag och deras iron en gång i veckan, bara 10 eller 15ml där också.
    La även precis i root tabs, därför vattnet på bilderna är så skitigt.
    Har Fluval 3.0 59 watt, 8 timmar 100% (Även 30min x2 där det dimmar upp och ned)
    Skitet engelskt sjösten med tetra eco complete i botten. Tänkt att byta till något vettigt men vet inte vad.
    Finns det något annat som kan tänkas vara boven?

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Ignorera mossan som ligger i vägen, limmade fast lite mossa på stenar och la dom här och där för att hjälpa lite mot GSA.

    Denna som drabbats hårdast.
    Crypt är liknande men inte lika illa, samma med min svärdplanta.

    Fick GSA när jag bytte lysen, verkar ha hittat bra (iallfall bättre) balans nu. Men bladen såg ut som skit redan innan, och nya blad "korvar" ihop sig utan GSA på dom.

    Vad skall man göra? Testa seachem och hoppas att det hjälper? Finns det något vis att bara få in calcium (förutom att krossa äggskal och skit, ingen verkar veta hur mycket man ska använda ändå).

    Sjukt tacksam för hjälp.
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    #2
    Den här tråden är ju väldigt gammal så jag antar att frågan inte är så aktuell längre. Men jag hade samma problem ett tag, tolkade det också som kalciumbrist och hade i kalcium via PMDD. Detta hjälpte inte. Borbrist ger ungefär samma symptom. Bor finns i Mikro plus. När jag ökat dosen av detta började symptomen att avta.

    Kommentar

    Arbetssätt...