Metallhalogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Stoffeplåt
    svarade
    Kan uppdatera tråden med att det blev led istället.
    Köpte efter mycket funderande hit och dit den
    Sleaper tipsade om.

    Väldigt nöjd efter lite trixande med ljusinställningarna som är rätt besvärliga att få till.
    Växterna verkar gilla ljuset än så länge men kan uppdaterar när jag har trimmat in co2 ordentligt.

    Lite besvärligt när man har vattenfilter och varken dropcheckers co2 test eller kh/ph tabeller verkar vara något man kan lita på...

    Lämna en kommentar:


  • Stoffeplåt
    svarade
    Den såg inte alls dum ut!
    Verkar vara mycket för pengarna.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Jag hade nog sneglat på en sådan här: https://godhemszoo.se/produkt/micmol/

    Lämna en kommentar:


  • Stoffeplåt
    svarade
    En ballast per lampa är det som gäller va?
    Man kan inte köra en 150w ballast till två 70w lampor till exempel?
    Dåligt med MH till salu just nu, funderar på att bygga själv eller tänka om vad gäller belysningskälla.

    Säg att jag har 2500kr budget på belysning, vad hade ni valt?

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Handlar delvis om vilken budget man har, men LED har ofta bättre möjlighet till styrning som gryning-skymning och reglering av ljusstyrka. Vissa LED-armaturer har också samma riktade ljus som MH vilket ger ett skuggspel precis som MH.

    Lämna en kommentar:


  • Stoffeplåt
    svarade
    Är bara orolig att jag inte gillar ljuset för då måste jag ju byta hela armaturen istället för en lampa. Är väl lite bakåtsträvare också kanske, hehe.

    Lämna en kommentar:


  • Stoffeplåt
    svarade
    Är Led nåt att satsa på istället då? Eldar med ved hemma så om elräkningen diffar ett par hundralappar upp och ner så kommer jag ändå ganska billigt undan!

    Lämna en kommentar:


  • Stoffeplåt
    svarade
    Tack för svar!
    Är det någon som känner till någon sida eller begagnat så får ni gärna höra av er!
    Vet inte om man får "fiska" I forumet men jag chansar.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Lägre effekt än 70W finns väl inte. Men 2X70W hade kanske passat ifall man kan hitta en armatur som är 110cm eller något kortare, men det blir nog svårt. Två separata armaturer är det nog som gäller. Men hitta en passande LED är inga större problem.

    Lämna en kommentar:


  • Stoffeplåt
    svarade
    Ok.

    Akvariet i fråga är 45cm högt.
    Antar att man borde ha två mindre lampor hellre än en stor med tanke på spridningen?

    Vill inte att det ska se för ljust ut men samtidigt så pass att man kan välja de växter man vill ha och inte vad ljuset tillåter.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Beror ju en del på hur högt akvariet är och vilka växter du skall ha.
    Sedan rent generellt så är det väl väldigt få som idag kör med metallhalogen eftersom de förbrukar mycket energi. Å andra sidan kan kan säkert idag komma över mycket billiga begagnade mettallhalogenarmaturer eftersomm väldigt få använder sådan idag.

    Lämna en kommentar:


  • Stoffeplåt
    startade ett ämne Metallhalogen

    Metallhalogen

    Hej!
    Tänkte efter några års uppehåll dra igång ett växtkar igen med co2 gödning.
    Funderar på metallhalogen men undrar hur många watt/l man ska räkna med?
    (Gäller ett 200l, 110cm långt.)

Arbetssätt...