Byta belysning i 54 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sorgmantel
    • December 2006
    • 9

    Byta belysning i 54 L

    Jag skaffade ett litet 54 L som jag från början tänkt använda som karantän eller lekakvarium. Ändrade mig sen och tänkte försöka få till ett snyggt aquascape. Har fixat soil, powersand och co2 kit är påväg.

    Dessvärre insåg jag häromdagen att belysningen i det tillhörande locket inte kommer vara tillräckligt för den typen av växter jag vill ha. Valde ju inte heller led utan det är 15w t5 lysrör. Antingen köper jag ett nytt lock med led men då är frågan om 8 w kommer vara tillräckligt? Sen prismässigt ligger ett nytt lock med tillhörande led inte långt ifrån det typen av ramp man kan ha ställbart direkt på glaset med öppen yta. Har sett att det finns 48w i adekvat storlek, med full spektrum ljus. Men är det värt några hundra extra, alltså kommer skillnaden vara oerhörd?

    Tips idéer mottas tacksamt. Det optimala hade såklart varit om jag från början skaffat ett akvarium optimerat för aquascaping, men men.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet ju inte vilka växter du skall ha, men ljuskrävande arter kräver absolut klart mer än 8 w. Sedan kan ju en reflektor på ett lysrör öka effekten på lysrör högst markant.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Kanske att Kjell missade att du menade 8 watt LED och finns inga reflektorer till dem (så vitt jag vet) men det är betydligt mer ljus än 8 watt lysrör. Jag kör aquael leddy slim på 10 watt i ett 170Liters och det är ganska snålt men funkar med anubias, cryptocoryne, javamossa, javaormbunke
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...