Typ av fiskar i växtkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Typ av fiskar i växtkar?

    Hej alla akvarister!
    Vilka sorters fiskar skulle ni rekommendera som är lite snällare mot växterna? Just nu har jag några barber som är på växterna en del.. Försöker få till ett fint växtkar. Mitt kar är på 180 l och har co2 tillförsel
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2875

    #2
    Finns ju väldigt mycket att välja på. Lättare att säga vilka fiskar som inte passar i ett växtkar. Har själv bl.a. ett växtkar med fembandsbarb, marmorgurami och rasboror. Vad är det för barb som ger sig på växterna?

    Kommentar

    • karlzen
      • January 2015
      • 43

      #3
      Jag har 10 st purpurhuvudsbarber som är på växterna. En väldigt trevlig fisk annars

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Finns ju väldigt mycket att välja på. Lättare att säga vilka fiskar som inte passar i ett växtkar. Har själv bl.a. ett växtkar med fembandsbarb, marmorgurami och rasboror. Vad är det för barb som ger sig på växterna?
        Precis, lättare att lista de fiskarter som äter växter, bara biter i bladen eller gräver upp dem.
        dvärg- små- och medelstora ciklider, ja även en del stora ciklider bryr sig inte om växterna annat än att gömma sig bakom dem. Sclarer, urahu, discus...
        Jag har nu i många år haft hantelciklider, (Malawi och Tanganikaciklider undantagna) och först nu har jag upptäckt att dom gräver upp mindre cryptocoryner och liknande, de gräver en lekgrop och sedan fäster dom sina ägg på glaset eller bakgrunden.

        Zebracikliden, (med Z) den Sydamerikanska, skall man inte ha i växtakvarium, inte heller olika arter av jordätare, alltså geophagusar. Iofs skall man ju inte ha "malawizebran" heller...
        Alla (vågar jag skriva) tetror går bra i växakvarium... nåja, det finns väl en och annan vegetarisk piraya, den som kallas för "silverdollar" exempelvis som gärna äter en svärdsplanta till frukost. Men de vanligaste tetrorna bryr sig inte om växterna.
        En av mina favoritfiskar är den siamensiska algätaren. sådan bör man ju ha i växtakvarium, bättre algätare finns nog inte. Men dom skall hållas i stim, och blir bortåt 15 cm långa.
        Siamensisstimmet går över växternas blad som en grupp synkroniserade skördetröskor på ett megastort majsfält i amerikanska mellanvästern, nästan alla alger skördas och äts upp.

        Corydoras, pansarmalar, varken äter eller gräver upp växtligheten. Platy, svärdbärare, mollynesior, guppy, kort sagt de vanligaste äggläggande tandkarparna är riskfria i växakvariet.
        Killifiskar i allmänhet går ju bra också.

        Kommentar

        • karlzen
          • January 2015
          • 43

          #5
          Tackar för svaret. Någon sorts tetror blir det att inhandla då till att börja med Har varit lite sugen på ett par elektric blue acara men gissar att dessa går bort

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2875

            #6
            Jepp, dom blir lite för stora och kanske kan få för dig att bröta runt i sanden

            Kommentar

            Arbetssätt...