projekt slopa Juwelramp! Hjälp mig med hjärnhärvan av ljuskällor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KnorrBengt
    • February 2018
    • 1

    projekt slopa Juwelramp! Hjälp mig med hjärnhärvan av ljuskällor!

    jag kom över ett 1 1/2 år gammalt Juwel 450 snuskigt billigt!
    Utan någon vetskap om deras specialmått på lysrören!

    Ett projekt (som ska startas såfort jag är klar med mitt växthusbygge) har börjat ta form i mitt huvud! Av tre orsaker! Stilla min adhdhjärna, få ner elförbrukningen (~1400kr i kvartalet), och få bättre ljus för växterna!

    Har i tre veckors tid nördat ner mig i allt som har med belysning att göra! Men ju mer jag läser ju mer hjärnhärva blir det!

    Idéen som den ser ut just nu är att bygga en egen heltäckande ramp i plexiglas (om ingen har något annat förslag på material) sen montera reflektorfilm på hela insidan och sedan montera belysningen!
    Har tänkt att köra med några kraftiga led (minst 3w/led) längst in! Men här kommer en fundering! Håller även på med växter utanför akvariumet! Och för att vinterförvara dessa behöva oftast växtbelysning! Röd/blå/vit led kör jag med! Funkar dessa för akvarium med? Eller är det oldschool och inte behövs egentligen?

    Som ”vanlig” belysning har jag tänkt alt 1 även här ledspot runt 4000k alt 2 är t8 ledrör (för har inte hittat t5 led)

    har räknat ut att jag behöver ca 32000lm i karet! Och för att kunna få det med orginalrampen behöva dryga 7800lm/rör och det har jag inte hittat nått i dom måtten på t5 rör!

    fördrev lite tid på biltema igår och snubblade över dessa påväg till kassan!
    Andra generationens arbetsbelysning med reflektorstyrd ljusbild (dioderna riktade mot reflektorn) som gör det lättare att kontrollera ljusstrålen till ett mer riktat ljus. Energianvändningen blir lägre jämfört med flertalet LED-lampor där lysdioderna är framåtriktade. Kompakt lamphus av aluminium med polykarbonatlins. OSRAM LED-celler med vitt ljus. CE och E-godkänd.


    6000k och 2272lm och för mig som nybörjare på detta kändes det som en bra början! Givetvis komplettera 2 av dessa med något lite mindre just för växterna, typ vanliga (~ip60+) växtspottar med blå/röd/vit led

    tanken är även att allt inte ska tändas på engång! Utan ska simuleras till en vanlig sol upp/nedgång

    Är jag helt ute och cyklar? Vad har jag inte tänkt på? Något som jag inte får glömma?
Arbetssätt...