Vad är fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piala
    • October 2017
    • 40

    Vad är fel?

    Sen jag började med CO2 så har jag fått mycket alger. En mörkgrön sådan som sätter sig på bladen, rötterna och grusen. Den går lätt att ta bort men kommer lika snabbt. Jag har igång CO2 i 6 timmar om dagen när belysningen är som starkast. Total belysnings tid 9 timmar inkl gryning och skymning. Trodde att det skulle bli tvärtom så vad gör jag för fel?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Låter som cyano. Skulle ju kunna vara så att genom tillförsel av CO2 har växterna börja ta upp mer näring och det har uppstått brist/obalans på kaliumnitrat KN03, vilket kan trigga cyano.
    För övrigt finns det ingen koppling mellan CO2 och tillväxt av alger vad jag vet. Snarare är det så att genom tillförsel av CO2 gynnas växterna vilket skulle missgynna alger.

    Kommentar

    • Piala
      • October 2017
      • 40

      #3
      Ska jag prova att tillsätta KN03 eller stänga av CO2?

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Tillsätta näring, bland annat KNO3 är ju att rekommendera om du vill ha fina växter som växer bra. Alternativet är ingen CO2 och mindre näring och mindre växtkraft. Men då har du ju införskaffat CO2 i onödan. Det viktigaste är att hitta en balans. Ökar man CO2 måste man också öka näringen (om karet inte redan va övergött innan).

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Minska belysningstiden med en eller två timmar, och tillsätt KNO3 är mitt råd. CO2 gynnar växterna som sagt, och jag ser ingen anledning att sluta med det.

          Kommentar

          • Piala
            • October 2017
            • 40

            #6
            Finns det enbart KNO3 att köpa eller är det PMDD som gäller? Jag göder idag med Tropicas växtnäring. Lika delar från grön och orange flaska

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Man kan köpa bara KNO3. Jag har köpt det här: http://www.pmdd.nu/kopa-portions-pmdd-med-miplus-pro/
              Nu gissade jag bara på att det är cyano genom beskrivningen du gav, men en bild hade varit bra.

              Kommentar

              • Piala
                • October 2017
                • 40

                #8
                Jag kan inte lägga till foto.. Är PMDD bättre än Tropicas växtnäring så kan jag ju testa det. Jag testar även att ändra belysningstiden lite

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Känns algerna lite slemmiga, lossnar lätt och är blågröna är det säkert cyano. PMDD tycker jag funkar väldigt bra och är billigt, så det är ett alternativ till Tropica.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #10
                    Du kan ladda upp bilder på många ställen på internet och sen lägga in länkar till dem här. Som här t.ex: Länk
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Piala
                      • October 2017
                      • 40

                      #11
                      Då har jag försökt att skapa ett konto. Vet inte riktigt hur det funkar om man bara ska kopiera länken med fotona. Jag testar... https://piala22.imgbb.com/
                      Vilket fall som helst är mina växter väldigt fula vilket är en besvikelse eftersom jag skaffade CO2 för att dem skulle vara fina. Jag gör vattenbyte varje vecka och tillsätter ca 25ml växtnäring från Tropica. Karet är 260 liter. PH ligger på 7,4 och KH 8. Belysning 14-22 inkl gryning och skymning. Maxbelysning mellan 15-19,30

                      Kommentar

                      • Jonas_
                        • May 2004
                        • 61

                        #12
                        Har du en drop checker till co2?
                        Och det där är cyano. Vissa rekommenderar ett par dars mörkläggning..ökad cirkulation .. kno3 .
                        Har du några snabbväxande växter också?
                        Sen gällande co2 är det oftast rekommenderat att den sätts igång sådär en timme innan ljuset och stängs av en timme innan .

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Ursprungligen postat av Piala
                          Då har jag försökt att skapa ett konto. Vet inte riktigt hur det funkar om man bara ska kopiera länken med fotona. Jag testar... https://piala22.imgbb.com/
                          Vilket fall som helst är mina växter väldigt fula vilket är en besvikelse eftersom jag skaffade CO2 för att dem skulle vara fina. Jag gör vattenbyte varje vecka och tillsätter ca 25ml växtnäring från Tropica. Karet är 260 liter. PH ligger på 7,4 och KH 8. Belysning 14-22 inkl gryning och skymning. Maxbelysning mellan 15-19,30
                          Tror att du kan öka mängden CO2 beroende på när du kollade pH, vilket borde vara högst på morgonen innan CO2 drar igång resp. lägst på kvällen. Med ett KH på 8 så vore pH 7,0 något att sikta på. Sen löser inte CO2 alla ev. problem med växter eller alger, det finns ju fler parametrar att ta hänsyn till. Men det låter som du har en bra rutin för vattenbyte etc. Även belysningstiderna låter vettiga i mina öron.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Ursprungligen postat av Piala
                            Då har jag försökt att skapa ett konto. Vet inte riktigt hur det funkar om man bara ska kopiera länken med fotona. Jag testar... https://piala22.imgbb.com/
                            Du behöver inte skapa ett konto. Bara trycka på den blå knappen "Start uploading" och sen får du en länk som du klister in i tråden :-)

                            Ovan länk så kommer man bara till sidan för inloggning.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...