Växterna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Växterna dör

    Har fortfarande problem med mina växter. Akvariet har varit igång i två månader och jag använder både pmdd och easy carbo. Har haft en reflektor på ena lysröret, men har precis satt in ett till på andra lysröret. Mina växter gulnar snabbt och vissa växter har svarta prickar eller svart markering runtom bladen. Har en massa alger också. Jag använder 2,5 ml easy carbo till mitt 125 liters akvarie. Har 10 neontetror, 5 ottosar och 1 fjärilsciklid. Den andra dog nyss. Ska jag testa att öka easy carbon eller kan jag göra något annat? Lägger till några bilder.





    Senast redigerad av Rajblask; 23 September 2018, 20:59.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    Två månader är en relativt kort tid, och algproblem etc. blir det ofta dom första månaderna eller till och med halvåret innan karet är i balans. Jag hade fortsatt att dosera PMDD mm. enl. anvisning, gjort veckovisa delvattenbyten 30-40%, belysningstid max 8tim/dag. Antar att lysrör är relativt nya?

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Två månader är en relativt kort tid, och algproblem etc. blir det ofta dom första månaderna eller till och med halvåret innan karet är i balans. Jag hade fortsatt att dosera PMDD mm. enl. anvisning, gjort veckovisa delvattenbyten 30-40%, belysningstid max 8tim/dag. Antar att lysrör är relativt nya?
      Låter som ett bra förslag! ha is i magen och avvakta, bäst brukar det vara att liksom glömma bort akavariet under en period.
      Men en annan fråga, har du någon näring i bottnen?
      Kolla vattenvärderna regelbundet.
      Kanske du även skulle ha någon fisk som äter alger, ett stim med siamensis brukar jag rekommendera, men dom växer rätt snabbt om det finns alger (och flingfoder) och mina har blivit minst 15 cm på ett år... ottosarna äter ju alger också, men inta alls i samma klass som siamensisarna. vanliga platy äter också alger, men mest de gröna, trådalgerna ratar dom.

      Kommentar

      • Rajblask
        • January 2010
        • 92

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Två månader är en relativt kort tid, och algproblem etc. blir det ofta dom första månaderna eller till och med halvåret innan karet är i balans. Jag hade fortsatt att dosera PMDD mm. enl. anvisning, gjort veckovisa delvattenbyten 30-40%, belysningstid max 8tim/dag. Antar att lysrör är relativt nya?
        Okej, då får jag dra ner lite på belysningstiden. Jepp, lysrören bytte jag då jag startade upp akvariet.

        Kommentar

        • Rajblask
          • January 2010
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.

          Låter som ett bra förslag! ha is i magen och avvakta, bäst brukar det vara att liksom glömma bort akavariet under en period.
          Men en annan fråga, har du någon näring i bottnen?
          Kolla vattenvärderna regelbundet.
          Kanske du även skulle ha någon fisk som äter alger, ett stim med siamensis brukar jag rekommendera, men dom växer rätt snabbt om det finns alger (och flingfoder) och mina har blivit minst 15 cm på ett år... ottosarna äter ju alger också, men inta alls i samma klass som siamensisarna. vanliga platy äter också alger, men mest de gröna, trådalgerna ratar dom.
          Jag har näringskulor runt en växt. Den gröna längst bak till höger vid filtret. Fick den rekommendationen då jag köpte växten. Resten har inga. Tänkte då jag kör pmdd kanske det inte är så viktigt. Hade gärna skaffat siamensis, men känns som att dom kommer växa ur akvariet på nolltid, så tänkte nöja mig med ottisarna. Jag får hoppas att algproblemet löser sig av sig självt

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Den med näringskula är nog den växt som behöver det mest, ser inte om det är en sorts Echinodorus kanske, det tar en stund för dem att etablera sig och lite blad kan vissna ner under tiden. Javaormbunkarna (microsorum pteropus windelöv) ska ju inte grävas ner utan rotstocken fästes vid sten eller dyl och klarar sig utan näringskulor. Likaså Hydrocotylen och stängelväxterna som ju har fina rottrådar efter stänglarna. Om du vill ha bra algätare som inte blir stora är Amanoräkor bra. Jag har beställt från http://www.rendo-shrimp.de/ Tropica.com är en bra växtsida. Precis som sagts innan kan det ta en stund för växterna att etablera sig och också att hitta de växter som fungerar bra med de förutsättningar som finns i det kar man har. Vissa växter behöver knappt ngn gödning alls och andra växer fort och ”äter” mkt.
            // Annicka

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Rajblask

              Jag har näringskulor runt en växt. Den gröna längst bak till höger vid filtret. Fick den rekommendationen då jag köpte växten. Resten har inga. Tänkte då jag kör pmdd kanske det inte är så viktigt. Hade gärna skaffat siamensis, men känns som att dom kommer växa ur akvariet på nolltid, så tänkte nöja mig med ottisarna. Jag får hoppas att algproblemet löser sig av sig självt
              Det råder här på forumet litet olika åsikter om näring i botten.
              Jag hävdar envist att det SKALL man ha! oavsett om man har näring löst i vattnet. Näringskulor funkar bra, men är i förhållandet till sin storlek dyra.

              Jag har under kanske 25-30 år använt mig av http://panduro.com/search?q=blomsterlera&t=article Panduros blomsterlera med gott resultat. Jag brukar lägga en skiva med ogödslad trädgårdstorv över, då blir det bra, glömde det senast, då blir vattnet gråfärgat av leran....
              Man kan rulla kulor av denna lera också, men då får man vara snabb när man trycker ned dessa under växternas rötter.

              Måhända finns det modernare och bättre näring att lägga i bottenmaterialet, som jag inte känner till.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Gulnar alla växter eller är det några som trivs? Hur länge har du använt PMDD och Easy Carbo?

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Jag kör sedan i vintras med Easy Carbo och Easy Profito, lera i botten, 10 timmar med standard LED-rör.
                  Nu sedan slutet av juli har jag fått vara mer sparsam med carbon och profiton då växtkraften varit så kraftig att det vuxit igen, vattenytan har varit helt täckt av näckrosblad och svärdsplantorna har vuxit upp in i belysningsarmaturen och in i filterbehållarens ytvattenavrinning, iofs ett delikat problem, men det blir ändå mycket "biologiskt skräp" i trädgårdens kompostbehållare...
                  Men jag tror att även sommarens hetta (30 grader Celsius i akvariet dagtid) gynnat växterna, främst näckrosorna. jag hade däremot en liten grupp fjärilsciklider som dog av värmeslag.

                  Så min nyvunna erfarenhet är att E. Carbo och E. Profito fungerar väldigt bra, PMDD har jag aldrig testat, men det är säkert bra det också, och lera i botten vet jag att det funkar bra efter nu många år med sådan, men lägg torvskivor över, annars missfärgas vattnet. Iofs missfärgas det av torven också, men det är en mer naturlig humusfärg som snabbt försvinner.

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Rajblask, hur stort är akvariet? Hur många lysrör har du och hur många watt? Vad har du för lysrör?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...