Vilken alg är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Vilken alg är detta?

    Hej!

    Behöver lite hjälp med att identifiera följande alg, har kollat på alla möjliga sorter men kan inte pricka in vilken det är.

    Kan tillägga att den kom samtidigt som andra alger försvann när jag började med Co2 och PMDD. Concentrationen Co2 är 25-30 och jag tillsätter 30ml PMDD till 240 liter vatten. Akvariet är riktigt på växtee framförallt Vattenpest, Vattenvän och Svärdplanta.

    Tacksam för hjälp att identiferia vad de är så blir det lättare att åtgärda senn.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Kan vara staghorn: https://www.aquasabi.com/aquascaping...staghorn-algae

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Tack! Staghorn ser hyffsat likt ut och överdosering av microämnen skulle kunna förklara varför en del räkor gått åt.

      Vad är sannolikheten att det skulle kunna va någon annan alg? Är de distinkta nog för att säga säkert vad de är?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Känner inte till någon annan alg som ser ut på det viset, så mitt tips är staghorn. Men det kanske finns fler förslag.
        So you have staghorn algae in your Aquarium? Use our detailed guide to identify and get rid of staghorn algae in as little as 2 days!

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Verkar inte komma några motförslag så jag utgår från att det är staghorn då och behandlar det som de.

          Börjar med ett vattenbyte och tillsätter enbart makronäring denna gång för att ge växterna energi nog att ta upp de förmodliga överskottet av micronäring/järn.

          Tack igen för hjälpen.

          Kommentar

          Arbetssätt...