Algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    Algproblem

    Har problem med alger i mitt relativt nystartade kar på 20L (har varit igång i snart 2 månader). Det började med trådalger som jag - tack vare mer snabbväxande växter, minskad ljusmängd och manuell borttagning - fick bukt med. Nu har jag dessa istället:


    Eller är det rentav samma sort?

    Info som kan vara till hjälp:
    * Temperatur i akvariet 27 °c
    * Huseras av en kampfisk som bor ensam
    * Har ljuset tänt 10 timmar (LED belysning)
    * Grå diabas som bottenmaterial
    * Många snabbväxande akvarieväxter tex Musselblomma, Vattenpest...
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Jag vet ju inte hur kraftigt din led är men 10 tim kan ju var för mycket. Jag har alla mina kar (stora som små) på max 8 tim och jag kan fortfarande få alger, dock mest på glaset och det löser jag med ancistrus malar som inte är för gamla så de fortfarande vill äta mycket alger på glaset.

    Hur ofta byter du vatten och hur mycket byter du då?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Seaside
      • February 2013
      • 71

      #3
      Nu ska vi se - plockade fram kartongen; LED belysningen består av:
      * 37 st lampor
      * Totalt 7,4 W
      * 821 lm

      Tänkte på det du nämnde om att 10 timmar kanske är för starkt... Den sidan som tidigare skuggades av en Javaormbunke har faktiskt mindre algmängd.
      Kanske ska minska belysningstiden till 8 timmar.

      Vad mer kan jag göra (bortsett från bekämpa dem manuellt)? Behövs en algätare eller kan man reducera algerna ändå? Herr kampfisk är Väldigt aggressiv och jag vet inte om han skulle acceptera ens en posthornssnäcka i sitt revir...

      Jag gör delvattenbyte 1 ggr/vecka och byter då ut 5 L vatten. Tror du detta räcker eller kan det vara värt att öka till 2 delvattenbyten/vecka?
      Senast redigerad av Seaside; 08 September 2018, 17:20.
      " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

      Kommentar

      • Seaside
        • February 2013
        • 71

        #4
        Kan valet av bottenmaterial/grus påverka algmängden?
        " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Seaside
          Kan valet av bottenmaterial/grus påverka algmängden?
          Nej det tror inte jag.

          Belysningstiden skall du nog behålla till 10 timmar, det är mängden belysning du skall dra ned på, om det går att koppla ur eller skugga en del av den?
          I ett så litet akvarium är det knepigt, det är svårare att få balans i mindre volymer.
          Då du inte kan ha algätande fiskar, som siamensis exempelvis får du nog försätta att plocka bort algerna för hand.
          Hur motsägelsefullt det än kan låta så skall du nog göda växterna så att dom får växtkraft och kommer ikapp och inte lämnar näring kvar till algerna. Men du kan alltid lägga ned ett knippe snabbväxande vattenväxter, såsom vattenpest, Elodea densa, i akvariet dessa tar hand om näringsöverskottet och skuggar belysningen.
          När du gör delvattenbyten så tar du bort näringen ur vattnet, på både gott och ont. jag hade nog nöjt mig med att byta hälften av vad du gör.

          Men det är som sagt svårare i små akvarium. Men vem har sagt att allt skall vara enkelt?

          Kommentar

          • Seaside
            • February 2013
            • 71

            #6
            Det går inte att koppla ur visst antal lampor - är alla på eller alla av tyvärr. Har många musselblommor som skuggar, men det tycks inte hjälpa.
            Ok, ska testa att byta mindre del vatten och boosta med växtnäring.

            He he - nä lätt ska det inte vara!
            Senast redigerad av Seaside; 08 September 2018, 17:57.
            " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

            Kommentar

            Arbetssätt...