Bladen blir bruna rätt snabbt. Även nya (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linkhouse
    • August 2012
    • 39

    Bladen blir bruna rätt snabbt. Även nya (bilder)

    Hej.
    Jag har märkt att många av mina växter får bruna blad både gamla och även dom nya som kommer fram.
    Och då undrar man direkt, för mycket ljus? För lite näring? Alger?

    Växter: TROPICA HYGROPHILA SIAMENSIS 53B & TROPICA HYGROPHILA DIFFORMIS

    Ljuset har legat på ca: 12 timmar om dagen.
    Har kört med pmdd dubbel dos ett tag, ingen skillnad.
    Anubans blad där emot är gröna och fina.

    Akvariet är över 5 år, Vattenbyten 1 gång i veckan 50%.


    Bilder:

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like AnteRehn.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like AnteRehn.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like AnteRehn.

  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Har det växt bra tidigare i detta akvarium? Om det är alger borde det gå att stryka bort det bruna från bladen? Tja, det kan kanske vara för mycket ljus, men jag tänker snarare att det är för lite ljus eftersom Anubias som inte har så stora ljuskrav ser fin ut medan de som har högre krav inte gör det. Tillför du koldioxid i detta akvarium? Vad är det för ljuskälla?

    Kommentar

    • linkhouse
      • August 2012
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Har det växt bra tidigare i detta akvarium? Om det är alger borde det gå att stryka bort det bruna från bladen? Tja, det kan kanske vara för mycket ljus, men jag tänker snarare att det är för lite ljus eftersom Anubias som inte har så stora ljuskrav ser fin ut medan de som har högre krav inte gör det. Tillför du koldioxid i detta akvarium? Vad är det för ljuskälla?
      Nä det har som hela tiden varit så att snabb växande växter blir bruna rätt snabbt.
      Det går inte att stryka bort det bruna med fingrarna, och gör man lite för hår går bladet sönder i stället.
      Inge CO2.
      Det är Lysrör Aqua Glo 2 x 40 W 240 liters akvarium. Lite lätt lätt lila ljus i stället för hel klart.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Ett tips jag kan ge är att införa en siesta eftersom koldioxiden i vattnet kommer att användas upp rätt snabbt av växterna. Med siesta byggs koldioxidhalten upp igen och kan användas under andra halvan av ljusperioden. Jag kör 5 h ljus, 4 h släckt, 5 h ljus (som Walstad rekommenderar). Det blir en dag på 14 h, som är bättre än en dag på endast 12 h (eller kortare) (se Weed Science 1986:34(4)551-557).

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Akvariet va 5 år gammalt och du har lysrör. När bytte du lysrör senast för de ger inte så bra ljus särskilt länge.

          Kommentar

          • linkhouse
            • August 2012
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av Stahl
            Akvariet va 5 år gammalt och du har lysrör. När bytte du lysrör senast för de ger inte så bra ljus särskilt länge.
            Måste vara 3+ år sedan

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Ok. Ja då kan det nog vara dax att byta igen. Jag skulle också gå över till LED istället då. Finns en del LED med hållare som passar i lysrörsrampar.

              Denna är t.ex. en sån variant, väldigt bra men ganska dyr (ca 1800kr för den storleken du behöver).
              Aquatlantis Easy LED Universal Freshwater,5607329097466,Aquatlantis,09746,,uinversally usable LED lighting,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop


              Men de finns andra billigare LED också. I vilket fall utklassar LED lysrör i både kvalite på ljuset, hållbarhet och energikonsumption.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Ja, byt lysrör. Och glimtändare. Satsa på LED om du vill men det är inte nödvändigt. Istället kan du försöka hitta växter som trivs i det ljus du har. Jag har T8 2x18W till mitt 94 L-akvarium. Bifogar bild. Ljuset är dock inte hela lösningen eftersom det har varit såhär under fem år i ditt akvarium. Jag har jordbotten, något jag rekommenderar för att växter ska trivas. Jag använder ingen växtgödning utom fiskmat och byter för närvarande 30% vatten en gång i månaden.

                Har du några fiskar eller andra djur? Det syns inga på bilderna.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  De vanligaste bristerna när det gäller dina frågor är; näringsbrist, eller för litet ljus/för kort belysningstid, eller en kombination av dessa parametrar.
                  Du skriver ingenting om du har någon näring i bottenmaterialet..? Om du lade i sådan näring för fem år sedan kanske det är förbrukat nu?
                  10 timmars belysning brukar räcka, växterna får inte mer i naturen. Hygrophilor brukar ju växa snabbare än ogräs, men de har ju perioder när de går ned sig, och blir bruna för att sedan komma tillbaka. Sedan finns det växter som utvecklar en annan färg på bladen under olika ljusförhållanden.
                  Anubias har ju gröna tjocka läderartade blad, den är nog den mest långsamtväxande akvarieväxten, är väl egentligen en sumpväxt, det tar lång tid innan den påverkas, så den står sig länge även under dåliga förhållanden.
                  Jag hade nog rekommenderat Panduros blomsterlera i botten, du kan göra små kulor och snabbt trycka ned dessa under växternas rötter, eller helst starta om akvariet med "hamburgerstora" skivor av denna lera direkt på bottenglaset. Löst näring i vattnet är heller aldrig fel, du kör ju med PMDD, det har jag aldrig testat, men enligt uppgift här på forumet skall det fungera väldigt bra. Själv har jag löst kol i vattnet, Easy Carbo, samt näring, Easy Proftio, det har fungerat så bra att jag tvingats till uppehåll, trädgårdskomposten har blivit full med blad från akvarieväxter... ja lätt överdrivet, men det växer väldigt bra. Jo jag har nämnda lera i botten också och tio timmars LED-ljus, som jag var misstänksam till i början.
                  Och om du nu vill lägga i sådan lera i efterhand så färgar den vattnet ordentligt, så var jättesnabb!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...