Fula växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Rajblask
    svarade
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Har du någon näring i bottenlagret? det skall du ha! jag vet att somliga tycker inte så, men jag står envist på mig på den punkten.
    Panduros dekorations- eller "blomsterlera" har jag nu haft med framgång i 20-25 år under sanden/gruset.
    Sedan har jag väldigt god erfarenhet av Easy Carbo och Easy Profito... tror jag den heter... alltså kol i flytande form samt en kombinationsgödning. Tidigare har jag haft god framgång med näring för utedammsväxter. C02 har jag aldrig haft.
    Men gula nästan genomskinliga blad brukar ju också betyda att även ljuset är för svagt, vad har du för ljus, och hur mycket, samt hur länge är det tänt varje dygn?

    Anubias... suck, jag har aldrig lyckats med den heller, den är ju lika snabbväxande som seklernas växlingar.
    Sedan dina vattenvärden, en del växter vill ha hårt vatten, andra mjukt. Oftast är det så att vissa växter nästan är omöjliga i vissa vatten, men växer bättre än ogräs i andra vatten.
    Kolla på din kommuns hemsida vad du har för vattenkvaliteter i din kommun, i dina tappkranar.

    Så bottennäring, näring och kol löst i vattnet, bra ljus tio timmar per dygn samt en kontroll av vattenparametrarna.

    Har ingen bottennäring. Hittills har jag bara använt flytande näring som jag köpt på djurmagazinet. Lysrören är juwels Colour & Day High-Lite T5 om jag minns rätt. 28 watt. Har haft ljuset på mellan 8-10 timmar om dagen. Här i denna kommun står det att vi ska ha väldigt mjukt vatten. Pht tror jag ligger på 7,5-8. Vet dock inte exakt. Har bara testat med stickor och läst vad det står på kommunens hemsida. Vad finns det för bottennäring man kan använda nu när jag redan har grus i botten? Eller måste man ut med gruset och sen fylla på bottennäringen?

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Stahl
    Är det sån här lera du trycker ner i botten eller menar du brända lerkulor?

    https://panduro.com/sv-se/produkter/...ra-2-kg-280240
    Just precis den leran.
    Bäst är ju att skära till "hamburgerstora"skivor och lägga direkt på bottenglaset innan man startar upp och fyller på vatten. Men om man är snabb så kan du ta bitar eller kulor och trycka ned under växterna rötter, i ditt redan etablerade akvarium, men det missfärgar vattnet en stund.
    Du kan också kapsla in växternas rötter i en lerklump vid plantering, nyplantering, men alltså, det blir ungefär som Lützendimma ett bra tag, så ta det försiktigt, och ett extra litet innerfilter med Juwels vita material, Bio-pad i sig är inte fel, där fastnar de små lerpartiklarna.
    Senast redigerad av Björn J.; 09 August 2018, 20:58. Anledning: Komplettering, bättre gramnmatik.

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Är det sån här lera du trycker ner i botten eller menar du brända lerkulor?

    Blomsterlera, för arrangemang med ljus, glas­rör, grenar m.m. Förpackning med 2 kg.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Har du någon näring i bottenlagret? det skall du ha! jag vet att somliga tycker inte så, men jag står envist på mig på den punkten.
    Panduros dekorations- eller "blomsterlera" har jag nu haft med framgång i 20-25 år under sanden/gruset.
    Sedan har jag väldigt god erfarenhet av Easy Carbo och Easy Profito... tror jag den heter... alltså kol i flytande form samt en kombinationsgödning. Tidigare har jag haft god framgång med näring för utedammsväxter. C02 har jag aldrig haft.
    Men gula nästan genomskinliga blad brukar ju också betyda att även ljuset är för svagt, vad har du för ljus, och hur mycket, samt hur länge är det tänt varje dygn?

    Anubias... suck, jag har aldrig lyckats med den heller, den är ju lika snabbväxande som seklernas växlingar.
    Sedan dina vattenvärden, en del växter vill ha hårt vatten, andra mjukt. Oftast är det så att vissa växter nästan är omöjliga i vissa vatten, men växer bättre än ogräs i andra vatten.
    Kolla på din kommuns hemsida vad du har för vattenkvaliteter i din kommun, i dina tappkranar.

    Så bottennäring, näring och kol löst i vattnet, bra ljus tio timmar per dygn samt en kontroll av vattenparametrarna.

    Lämna en kommentar:


  • Rajblask
    startade ett ämne Fula växter

    Fula växter

    Startade upp akvariet för ca 3 veckor sedan. Hade nitrit i någon vecka som nu har försvunnit. Dock så har växterna blivit väldigt fula. Dom har blivit gul/bruna, fått mycket trådalger, ser lite ludna ut. Anubias-växten har börjat ruttna lite vid roten, så vissa blad har gått av. Hur ska jag få ordning på detta? Har beställt pmdd (eller vad det hette) och sen har jag funderat på att beställa easy carbo eftersom jag läst att detta kan vara bra också. Kan det räcka? Eller bör jag tänka på något annat? Akvariet är 125 liters, har köpt 7-8 växter. Kan dock inte namnen på dom förutom anubian, bytte lysrören (juwel) innan uppstarten och har ett nytt fluval u3 filter.
Arbetssätt...