Kvävebrist? Öka pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • digitalkameran
    • April 2017
    • 46

    Kvävebrist? Öka pmdd?

    Startade upp 4 stycken mindre växtakvarium för 3 veckor sedan (första gången jag har växtkar). de flesta växterna har börjat ta sig och vuxit en hel del. Växterna i ett kar ser dock gulaktiga ut jämfört med samma växter i ett annat kar (samma belysning). När jag googlat på symptomen får jag fram att jag eventuellt har kvävebrist. Jag använder easy carbo och pmdd. Vad tror ni? Kan jag bara öka dosen kaliumnitrat vid nästa vattenbyte? (nitrit-värdena har varit bra från start). Bör jag öka alla pmdd?
    Akvariet är 64 liter och har väldigt mycket växter i sig. Doserar enligt standard rekommendation nu. Har 3 dvärgkulfiskar och två siameser.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    Du kan Ju prova att öka dosen KNO3. Alt. öka på dosen PMDD rakt av. Det gör ju ingen skada direkt, möjligen generera lite mer alger.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Är det blad som växterna hade innan du stoppade dem i ditt kar så skulle jag inte bry mig om det utan det som är viktigt är hur nya blad blir. Gamla blad är bildade för andra förhållanden.

      Kommentar

      • digitalkameran
        • April 2017
        • 46

        #4
        Det är nog dom gamla bladen som är gula så jag låter det vara! Tack för hjälpen

        jag har bland annat "foxtail", hydrocotyle-tripartita-sp-japan och lysimachia-Nummularia. När man planterar dessa, gör der något att rot plus lite blad trycks ner under gruset?

        Kommentar

        Arbetssätt...