Börjar få alger i ett nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Börjar få alger i ett nystartat akvarium

    Jag startade upp akvariet i för 4 dagar sen. Innan dess har jag inte haft igång akvariet på minst 3 år. Jag återanvände två lavastenar som hade en hel del grönalger på sig. Jag rengjorde dom inte så noga innan jag stoppade i dom i akvariet då jag antog att algerna inte borde leva efter 3 års tid. Men i förrgår läste jag att man kan koka vatten och hälla över stenarna, samt skrubba med en diskborste, så jag tog upp dom ur akvariet och provade. Idag ser jag att jag har börjat få lite tofsalger på rutan. Är det för att jag slarvade med rengöringen av lavastenarna innan jag stoppade ner dom? Eller kan det bli så ändå? Tänkte att det är så nystartat att man kanske inte bör få alger redan. Hur gör jag nu för att undvika att det blir värre? Har inte köpt mina första fiskar än, så just nu är det bara grus, rötter, stenar och 7 växter däri. Har haft ljuset tänt mellan 8-10 timmar per dag och akvariet får ingen direktsol på sig. Köpte både nya lysrör och nytt filter innan jag startade upp akvariet.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Rätt vanligt att det kommer en del alger direkt vid starten men dom brukar gå tillbaka efter en tid.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Rätt vanligt att det kommer en del alger direkt vid starten men dom brukar gå tillbaka efter en tid.
      Tack för svar Kjell. Blev så orolig då jag fick stänga ner akvariet förra gången på grund av alginvasion. Vill inte att det ska bli samma denna gång

      Kommentar

      • MikaelArvidsson
        • August 2018
        • 16

        #4
        Hur gick det med algerna Rajblask? Vad har du i karet idag?

        Kommentar

        Arbetssätt...