Enkel tillförsel av Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Enkel tillförsel av Co2

    Hej! satt och kollade klipp från aquarium co-op på youtube och i ett klipp besökte han en stor akvarieaffär där de hade minimal filtrering och vattenbyten, men det fanns en massiv växtmassa i alla akvarier, och i akvarierna hade han en upp och ner vänd pet flaska. Han fyllde den med vatten och sen förde han in en luftslang från en co2 tub in i flaskan och tryckte i co2 och den flöt då upp och stoppade mot täckglaset. Sen avgav den co2 i några dagar och sen bara fyllde han på...

    Jag har en sodastreamer och jag satte på en luftslang, tog en plastflaska, la den i akvariet och fyllde den med vatten, gick och hämtade sodastreamern och fyllde flaskan med co2, det va allt och nu ska jag se hur det funkar! Så har du en sodastreamer och en bit luftslang så kan du fixa det här på 2 minuter

    Tydligen ett gammalt knep att tillföra co2 men jag har aldrig hört talas om det!

    Här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=VfAJ3ITS3Nw&t=450s
    Senast redigerad av åheim; 20 July 2018, 17:03.
    Viva Leo Buscaglia
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Inga växtakvarium han har direkt. Mera illa skötta akvarier fyllda med växter som såg lite dassiga ut. I ett växtakvarium behöver man betydligt effektivare metoder/system med bättre styrning för CO2. Videon visade heller några mätvärden på hur mycket CO2 han fick löst på detta sätt. Sen är väl en PET-flaska inte det vackraste man kan ha i ett akvarium. Men det är alltid kul att se vad folk hittar på

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Inga växtakvarium?? Det var överfullt med fina välmående växter i nästan alla akvarier! Sen var dem ju inte scapade al´a Amano men det har ju ingen betydelse och många var dessutom väldigt trevliga tycker jag! Sen var ju lokalen otroligt sunkig men otroligt inspirerande tycker jag!

      Klart att det inte är den effektivaste co2 anläggningen men kan gott provas av dem som inte vill slabba med mäsk eller betala för dyra pryttlar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Tror inte CO2 gör någon större skillnad i dessa karen, dom hade nog sett ungefär likadana ut utan. Akvarium utan någon direkt skötsel och det som växer det växer. "Nature aquarium" (Amano) som det står i början stämmer ju inget vidare. Ser mer ut som en vanskött zooaffär på 60-70-talet. Har man testat olika sätt att tillföra CO2 under en massa år vet man att det är rätt knepigt att få det att fungera bra men nu finns det bra grejor som gör det enkelt, men det är inte PET-flaskor. Men trevligt och spännande kan det vara med sådana kar där man aldrig vet vad som kan dyka upp.
        Senast redigerad av Sleaper; 20 July 2018, 22:26.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ok! Men jag håller inte med dig! Jag skrev tvärtom att det var ju inga scapade Amano kar! Jag kommer ihåg 80-talet dock och då fanns det på sin höjs nån blek vattenpest i butiksakvarierna Nä jag tror att du inte hajjar grejen här och ser möjligheterna att testa på grejer i sin hobby som inte kostar och bara fantasin sätter stopp.
          Senast redigerad av åheim; 21 July 2018, 02:02.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jonas_
            • May 2004
            • 61

            #6
            Nästan lite sugen på att prova för att se vilken co2 nivå man kan uppnå på detta vis. Skulle ju lätt kunna göras snyggare genom att använda en annan behållare än en petflaska.
            Sen handlar det väl "bara" om att ha en behållare med lagom stor öppen yta.
            Men nyfiken att se hur snabbt co2 absorberas i vattnet och hur mycket cirkulation påverkar.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Min första CO2 ”anläggning” var av den typen. En Dupla-grej där man fyllde en klocka med CO2 som funkade efter samma princip. Den grejen gjorde varken från eller till.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Han kör ju en del riccia i videon och den växten är ju lte svårare och hade ínte hans Co2 i pet-flaskorna gjort någon nytta alls så hade riccian inte sett ut som den gjorde.
                Man får vara försiktig när man fyller på flaskan för den får en väldig flytkraft och kan lyfta täckglasen så man får fylla lagom mycket (och inte ha för stor flaska)
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Jonas_
                  • May 2004
                  • 61

                  #9
                  Borde man inte kunna ha en klocka som är förankrad? Eller med en bottenplatta som går under substrat eller som kan tyngas ner med sten tex?
                  o klart den inte funkar lika bra som diffusor/reaktor lösning men om det tas upp av vattnet så kommer det påverka nått.
                  ​​​​​​

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Det ni diskuterar kan egentligen reduceras till ytarea på co2 mot vattnet, som är den parameter som bestämmer hur effektivt co2 löses upp. En petflaska har någon cm2 ytarea i öppningen där utbyte kan ske. En gammal hederlig CO2-klocka som Sleaper nämner ger lite större ytarea och är mycket finare än flaskan...

                      Att moderna diffusorer/reaktorer är så överlägsna är att de pyttesmå bubblorna tillsammans har mycket stor ytarea. De är därmed användbara i växtkar av lite storlek, medans en klocka knappast ger många ppm i kar över 10l.

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        #12
                        Men om flaskan måste fyllas på med koldioxid efter 2-3 dagar(så som de sa i videon), innebär inte det att all koldioxid i flaskan då tagits upp av vattnet eller vart har det annars tagit vägen?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Ursprungligen postat av Stahl
                          Men om flaskan måste fyllas på med koldioxid efter 2-3 dagar(så som de sa i videon), innebär inte det att all koldioxid i flaskan då tagits upp av vattnet eller vart har det annars tagit vägen?
                          Det som hände med Duplas CO2 klocka som jag nämnde tidigare var att dom första gångerna man fyllde klockan så tömdes den på CO2 efter ett tag. Men redan efter någon vecka hände i princip ingenting, ingen gas försvann. Vet inte vad detta berodde på, men så mycket CO2 så det blev någon effekt blev det aldrig. Billiga lösningar är ju många gånger frestande, men oftast blir inte resultatet inte något vidare. En regulator och en diffusor till en Sodastreamer är iaf. något som fungerar.
                          Senast redigerad av Sleaper; 22 July 2018, 10:34.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Jag har inga tillräckligt co2-krävande växter för att jag ska kunna dra några egna slutsatser. Men killen i videon måste ju tycka att han får ut något av det rimligen. Problemet att jag måste fylla typ 2ggr per dag... Och använder jag en större flaska så får den en flykraft som jag inte kan hantera! Äh jag testar ett tag och kanske köper jag lite riccia som flyväxt.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              Mäter man pH innan och efter man tillsatt CO2, så ser man om det blir något resultat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...