Kontrollera spridningen av Vallisneria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robh
    • July 2018
    • 15

    Kontrollera spridningen av Vallisneria?

    Har inte haft Vallisneria tidigare, men har tänkt att använda den växten för att täcka en av sidorna på akvariet då jag förstått att den växer sig hög och sprider sig relativt fort (under bra omständigheter). Så jag vill att den skall växa till och sprida sig ut med hela den sidan. Men det jag inte vill är att den skall växa ut från sidan och in mot mitten av akvariet.

    Finns det något bra sätt att kontrollera var den "får lov" att sprida sig, utan att manuellt behöva kontrollera och plocka bort de delar som växer in mot akvariets mitt?

    En tanke jag har är att sätta ner en formklippt plastbit som går från botten av akvariet till toppen av bottenskiktet (eller precis under toppen så den inte syns) och ut med akvariet och sätts ner en bit ut från sidan där den får lov att växa. På så sätt avgränsa en bit av akvariets botten där den får lov att växa och att den stöter emot en vägg när den skickar iväg sina "springare/runners" för nya plantor. Kan det vara ett bra sätt att "kontrollera" var Vallisneria får och inte får växa?
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Min Vallisneria skjuter inga skott långt under mark. Löparna kan gå ner någon cm för att undkomma hinder men mer än så har inte jag varit med om. De skjuter iväg massor av löpare ovan mark dock så är du inte intresserad av att manuellt avlägsa dom får du tänka barriär även ovan mark.

    Trots rensandet är det en väldigt trevlig växt som jag varmt kan rekommendera. När den växt till sig ett par år blir den en härlig "vägg" och med alla dess utlöpare och plantor i olika växtstadier blir även bra gömställen t ex för små räkyngel.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Man kan ju göra avgränsare genom att ställa platta stena (typ skiffer) på högkant nedtryckt i sanden men som sticker upp en bit ovanför sandytan. Men helt slipper man ändå inte ifrån att rensa manuellt som cambru skriver.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        När jag hade Vallisneria hade jag en rot i akvariet som de växte bakom

        Kommentar

        Arbetssätt...