Kiselalger i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Kiselalger i nystartat akvarium

    Att starta upp ett akvarium är visst inte de lättaste. Varje gång man försöker fixa ett problem så uppstår ett nytt. :P

    Nu är "problemet" kiselalger som har börjat samla sig smått på glasrutan och ganska mycket på mina växter, främst anubisarna.

    Jag antar att detta kan va till följd att jag ganska tidigt fick göra ett vattenbyte pga en sjuk neonregnbåge samt att jag nyligen också infört en hel del flytväxter då mina fiskar är av en sort som föredrar en dämpad belysning.

    Frågan är nu. Hur ska jag göra för att bäst bli av med dessa kiselalger?

    Öka ljusstyrkan? (Kan bli svårt om jag inte gör mig av med flytväxterna som fiskarna gillar så. Här kan också nämnas att lamparmaturen var helt trasig för 2 veckor sedan i ungefär en veckas tid men det är först de senaste dagarna kiselalgerna har synts till.)

    Tillsätta mer makroämnen i form av växtnäring så att växterna och andra alger slår ut kiselalgerna? (Har redan nu tillsatt Happy-Life Plant en gång i veckan enligt instruktion på flaskan)

    Införskaffa någon form av algätare? (Jag har planerat att skaffa Otocinclus vittatus i framtiden men tänkte vänta med detta tills akvariet är mer moget.)

    Jag har redan läst "algschemat" som finns här: https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf men där föreslås vattenbyte som främsta åtgärden mot kiselalger och det verkar inte så klokt då ja nyligen bytt vatten och akvariet är så nystartat.

    Nitrit och ammoniumnivåerna befinner sig på en låg nivå. Lägsta på JBLs droptest. Och även Nitratnivåerna är relativt låga 10 mg/l.

    Som vanligt tacksam för alla råd jag kan få! Är osäker på att göra något på eget bevåg då jag säkert skapar nya problem istället. :P
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Alger växer alltid till i ett nytt kar så inget konstigt där. möjligen probemet med rampen kickade igång algväxten lite extra...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Så ingen fara att det är just kiselalger? Trodde endast gröna alger va de önskvärda medan övriga tyder på någon form av problem?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Absolut inte! Alla alger är bra (fast brukar inte uppskattas av männskor för vi tycker de ser fula ut, utom just de gröna kanske) och de är till nytta för att skapa balans i akvariet. de förbrukar ju överskott av ämnen. Men om man vill ha fina växter så vill man ju inte att algerna tar över och det gör man nog bäst genom att ge de bästa förutsättningarna för växterna och inte lägga fokus på att utrota algerna. Med tiden så kommer välmående växter (främst snabbväxande) att konkurrera ut algerna.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Stahl
          Så ingen fara att det är just kiselalger? Trodde endast gröna alger va de önskvärda medan övriga tyder på någon form av problem?
          Men visst mycket alger är väl en signal om att det finns "problem", det upplevs i alla fall som ett problem av oss människor och är oftast orsakat av oss, eftersom vi stoppar i mat, ansvarar för filtreringen och stoppar ner fiskar
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Ok skönt att höra! Jag har ju både vattenpest och vattenvän som båda växter så att de knakar så tror nog växterna mår ganska bra.

            Är väl bara att vänta på att en bra balans ska uppnås då.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Kom på jag visst hade en till fråga. :P

                När är det läge att införa Otocinclus vittatus till ett nystartat akvarium? Räcker det med kiselalger (och vanligt foder) till dom eller ska man vänta tills flera olika sorters alger dykt upp?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Det är en känslig art och jag skulle vänta ett par månader så det stabiliserat sig.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Det där med delvattenbyten i i ett nystartat akvarium är inte fel. Just i början tror jag att det är bra med tätare vb för att minska risken för alger pga. av att det då lättare byggs upp ämnen som gynnar t.ex. alger. Har heller aldrig märkt att det skulle påverka tiden för incykling av akvariet. Att undvika vb i början känns numer som en gammal metod Men det är min teori.

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      Tack för svaren båda två!

                      Jag avvaktar lite med ottisarna då. Kanske skaffar några ancistrus till att börja med då de ska tydligen va en tåligare art och jag har inte sett något om att de skulle bråka med andra mindre malar när de blir större.

                      Sen hade ja intrycket att man endast skulle byta vatten i nödfall de första månaderna på nystartade akvarium men veckliga byten på 25-30% kanske bara är bra då. Regnbågsfiskar ska ju dessutom föredra jämna vattenbyten.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Är det ett nytt akvarium? Då blir det lätt kiselalger som försvinner efter några veckor.

                        Som Sleaper skriver så trodde man förr att små delvattenbyten påverkade akvariets cykling, men det har visat sig helt felaktigt.

                        Kommentar

                        • Stahl
                          • June 2018
                          • 333

                          #13
                          Det stämmer. Det har varit i gång i 3,5 vecka ungefär. Jag tillförde 3 små ancistrus på 3cm var så får se om de och tiden hjälper till att få bort algerna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...