Hjälp med CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piala
    • October 2017
    • 40

    Hjälp med CO2

    Jag har precis installerat CO2 i mitt 260 liters kar och behöver hjälp med hur mycket den ska bubbla? Det är en JBL ProFlora U502 och jag har satt dit den lilla behållaren som följde med som man testar värdet. Jag tillsätter dagligen Easycarbo men det står att om man tillför flytande kol så skapas inget CO2. Jag förstår inte då hur jag ska kunna veta om jag har för mycket eller lite CO2. Hur får man reda på detta?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Easy Carbo behövs inte nu när du har ett riktigt CO2-system, förutsatt att du inte tillsätter Easy Carbo i annat syfte (algbekämpning?). Men för växternas behov av kol behövs inte detta. När det gäller mängden CO2 så är den permanenta pH-testet som du har det som talar om hur mycket CO2 det finns löst i vattnet. Det man bör veta är vattnets KH, så ett KH-test behövs ifall om inte kan få reda på den uppgiften på annat sätt. Bubbeltakten i bubbelräknaren blir ju lite vad den blir för att nå önskat pH, sen får man se till att det inte kommer mer CO2 än att reaktorn klarar att hantera detta. Länkad tabell visar förhållandet mellan pH/KH och CO2. https://www.bing.com/images/search?v...x=0&ajaxhist=0

    Kommentar

    • Piala
      • October 2017
      • 40

      #3
      Tack för ditt svar. Jag har nu köpt tester och mätt att PH är ca 7,5-8 och KH 7. När jag tittar i den tabellen du bifogade så läser jag det som att jag kan öka på bubblorna. Har jag då förstått rätt?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jepp, efter dom värden du anger kan du sikta på pH6,9-7. Du kan alltså trycka på med mer CO2 men hålla koll på färgen på "dropcheckern", det permanenta pH-testet alltså.

        Kommentar

        • Piala
          • October 2017
          • 40

          #5
          Jag har en taifun som ingick i kitet jag köpte och jag undrar om det ska synas att det kommer ut bubblor i karet eller dem bara lägger sig och strömmar ut osynbart?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Vad jag sett så vandrar bara bubblorna runt i reaktorn från botten till toppen och förhoppningsvis löser sig CO2 mer eller mindre på vägen. Vet inte alls hur väl denna reaktor fungerar, skulle tro att en diffusor hade fungerat bättre.

            Kommentar

            • Piala
              • October 2017
              • 40

              #7
              Nu är diffusor införskaffad och installerad Min nästa fråga är, var sitter den bäst i förhållande till utblåset?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Diffusorn bör sitta på motsatta sidan. Gärna så att vattenströmmen från utblåset träffar bubblorna och för dom utmed sido- och bakrutan. Alt. likt bilden. http://www.plantedtank.net/forums/9-...-diffuser.html
                Beror lite på hur inredningen är i akvariet, men huvudprincipen för placeringen är mittför utblåset.

                Kommentar

                Arbetssätt...