Trådalger i nystartat akvarium Vi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Trådalger i nystartat akvarium Vi

    Hej.
    Vi har haft i gång vårt 240 liters akvarium i ca 1,5 månad nu.
    vi har börjat få en del trådalger den senaste veckan. Se den bifogade bilden.
    Vi göder med profito en gång i veckan enligt instruktioner. Vi göder även easylife carbo i stort sätt varje dag.
    Akvariet är tänt i ca 10 timmar. Det får lite solljus på sig på kvällen någon timme.
    Invånarna är ett apistogramma-par och 15 kolglödstetror. Vi matar nu ungefär varannan dag så att de äter upp det på 3-4 minuter.
    Vad gör vi för fel?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av LindaAlgo; 09 May 2018, 10:47.
    Med vänlig hälsning Linda
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #2
    Ingen som har någon ide?
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Har det varit igång 1,5? Tror att det är ett inkörningsproblem, men jag hade minskat belysningstiden till max 8 timmar till att börja med. Sen skulle kanske ett par Black Molly t.ex. kunna göra lite nytta genom att käka på dessa alger. Går det att skärma av solinstrålning så är ju det bra. Vattenbyte en gång i veckan i samband med tillsats av näring antar jag?

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Har det varit igång 1,5? Tror att det är ett inkörningsproblem, men jag hade minskat belysningstiden till max 8 timmar till att börja med. Sen skulle kanske ett par Black Molly t.ex. kunna göra lite nytta genom att käka på dessa alger. Går det att skärma av solinstrålning så är ju det bra. Vattenbyte en gång i veckan i samband med tillsats av näring antar jag?
        Förlåt, det måste inte kommit mes. Menade månad.

        Problemet med black molly är bara att jag inte vill ha 1000 mollys till slut. Men ska fundera lite på det.
        Blir tyvärr svårt att avskärma det. Men om inte minskad tid hjälper, så ska jag fundera på om det finns någon lösning.

        Stämmer bra. Brukar byta mellan 30-50% samtidigt.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          En till fråga. Jag läste någonstans att man inte skulle försöka mekaniskt ta bort algerna mellan vattenbytena utan gör det i sammanband med vattenbytet?
          Stämmer det eller är det bättre att varje dag försöka ta bort det som man ser?

          Ska jag fortsätta göda med easylife carbo eller ska jag försöka lugna mig lite med det?
          Senast redigerad av LindaAlgo; 09 May 2018, 13:31.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Hej Linda, har du gjort vattenbyten varje vecka sen start? Det är bra att inte göra några vattenbyten den första månaden - karet kommer fortare i balans då - dessutom har du ju så låg fiskbelastning.
            Trådalger kommer nästan alltid i nystartade kar (jag fick i mitt 250), men brukar försvinna om man håller efter med en tandborste eller nåt vid vb. Du göder ju även alger när du tillsätter näring, men jag är urdålig på det här med växter och näring, därför jag bara har lättare växter. Någon växtkunnig svarar dig säkert på den frågan

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Snurra upp trådarna runt fingrarna och tag bort så mycket du kan.
              Jag hävdar att du skall behålla belysningstiden på tio timmar, men vet jag kommer att få mothugg. Avskärma istället för infallande solljus.
              Sedan min käpphäst, eller "käppfisk" om det nu finns sådana, ett mindre stim eller grupp med siamensisar, dom äter många sorters alger, icke för ty gör mollynesiorna det också, men inte i samma utsträckning. Så får vi se vad "de andra" har för synpunkter på siamensisarna också, det brukar ju bli en del diskussioner.
              Är det någon som sagt att du skall ta det försiktigt med matningarna? eller du nämnde det själv, visst bra idé.
              Min erfarenhet av dessa trådalger är att de kommer och går litet, troligtvis har man alltid någon liten trådalg, som av olika anledningar växer till sig i perioder, för att låta sig saneras och hålla sig på mattan en tid för att då och då återkomma. Möjligen då kan övermatning och infallande solljus ha stor inverkan.
              Trådalger är ju i alla fall enligt mig, de mest harmlösa algerna som är lätta att hålla i styr, ser visserligen tråkiga ut.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                En till fråga. Jag läste någonstans att man inte skulle försöka mekaniskt ta bort algerna mellan vattenbytena utan gör det i sammanband med vattenbytet?
                Stämmer det eller är det bättre att varje dag försöka ta bort det som man ser?

                Jag ska fortsätta göda med easylife carbo eller ska jag försöka lugna mig lite med det?
                Tror inte det spelar roll ifall du rensar lite alger när som. Man kan bryta av en grillpinne av trä och "snurra upp" algerna med den avbrutna änden, trådarna brukar fastna rätt lätt på pinnen. Risken med mollys är att dom förökar sig lätt som du säger, men mig veterligen är det inte många andra fiskar om "betar trådalger". Praktbarb är också en firre som man säger äter trådalger, men det är nog betydligt lättare att fånga upp mollysar när man inte vill ha dom i karet längre. Tradionella algätare som Siamensis, Ottosar mfl. brukar aldrig äta trådalger vad jag vet. Jag skulle inte ändrat skötselrutiner eller näringsregim i nuläget utan fortsatt på samma sätt, men som sagt kortare belysningtid är ofta ett bra sätt att begränsa algernas utveckling, oavsett sort. Som sagt är detta ganska säkert ett övergående problem och har med akvariets balans/mognad att göra, men ifall algproblem inte ger med sig på sikt kan man behöva ta till hårdare metoder.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Hej Linda, har du gjort vattenbyten varje vecka sen start? Det är bra att inte göra några vattenbyten den första månaden - karet kommer fortare i balans då - dessutom har du ju så låg fiskbelastning.
                  Trådalger kommer nästan alltid i nystartade kar (jag fick i mitt 250), men brukar försvinna om man håller efter med en tandborste eller nåt vid vb. Du göder ju även alger när du tillsätter näring, men jag är urdålig på det här med växter och näring, därför jag bara har lättare växter. Någon växtkunnig svarar dig säkert på den frågan

                  //Inger
                  Ja det har jag gjort. Jag trodde att det var ett måste.
                  Jag har bara växter som ska vara lätta med. Sen om jag blivit lurad är en annan femma. :P
                  Och de växer så att det knakar med men det gör trådalgerna med nu. :P Har fått klippa ner lite växter redan.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.
                    Snurra upp trådarna runt fingrarna och tag bort så mycket du kan.
                    Jag hävdar att du skall behålla belysningstiden på tio timmar, men vet jag kommer att få mothugg. Avskärma istället för infallande solljus.
                    Sedan min käpphäst, eller "käppfisk" om det nu finns sådana, ett mindre stim eller grupp med siamensisar, dom äter många sorters alger, icke för ty gör mollynesiorna det också, men inte i samma utsträckning. Så får vi se vad "de andra" har för synpunkter på siamensisarna också, det brukar ju bli en del diskussioner.
                    Är det någon som sagt att du skall ta det försiktigt med matningarna? eller du nämnde det själv, visst bra idé.
                    Min erfarenhet av dessa trådalger är att de kommer och går litet, troligtvis har man alltid någon liten trådalg, som av olika anledningar växer till sig i perioder, för att låta sig saneras och hålla sig på mattan en tid för att då och då återkomma. Möjligen då kan övermatning och infallande solljus ha stor inverkan.
                    Trådalger är ju i alla fall enligt mig, de mest harmlösa algerna som är lätta att hålla i styr, ser visserligen tråkiga ut.
                    Då ska jag ta och ta bort lite trådalger för hand. Växterna verkar ju trivas och ser bra ut. Det är ju mest som du säger att det ser fult ut. Samt att jag var(är) orolig för att vi skulle ha dåliga vattenvärden.
                    Men jag tror att jag satsar på att i start ta bort dem för hand och sen hur det utvecklar sig.
                    Sen får jag fundera lite på ev. fiskinköp. Jag har andra fiskar som jag hellre skulle vilja ha i karet.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper

                      Tror inte det spelar roll ifall du rensar lite alger när som. Man kan bryta av en grillpinne av trä och "snurra upp" algerna med den avbrutna änden, trådarna brukar fastna rätt lätt på pinnen. Risken med mollys är att dom förökar sig lätt som du säger, men mig veterligen är det inte många andra fiskar om "betar trådalger". Praktbarb är också en firre som man säger äter trådalger, men det är nog betydligt lättare att fånga upp mollysar när man inte vill ha dom i karet längre. Tradionella algätare som Siamensis, Ottosar mfl. brukar aldrig äta trådalger vad jag vet. Jag skulle inte ändrat skötselrutiner eller näringsregim i nuläget utan fortsatt på samma sätt, men som sagt kortare belysningtid är ofta ett bra sätt att begränsa algernas utveckling, oavsett sort. Som sagt är detta ganska säkert ett övergående problem och har med akvariets balans/mognad att göra, men ifall algproblem inte ger med sig på sikt kan man behöva ta till hårdare metoder.
                      Tack så mycket. Jag försöka rensa bort dem då. Så att det inte ser så illa ut i alla fall.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Som du vet rekommenderar jag gärna siamensisar till akvarium med mycket växter, dessa är oslagbara algätare. MEN dom blir ju rätt så stora, men
                        Men fyra stycken skulle du ju kunna ha, men det bestämmer du ju förstås själv.
                        Skrev inte det innan, men de gröna trådalgerna är ju ett resultat av god näring och mycket ljus, jag anser väl att du skall behålla både ljus och näring, Easy carbo tar ju död på en hel del alger.
                        Men släng i ett eller flera knippen med snabbväxande växter, vatenpest och liknande, så blir det kanske ingen näring över till trådalgerna.
                        Jodå, siamensisen äter trådalgerna inledningsvis innan de blivit "trådar" av dem, men när de väl är långa så ratar siamensisen dem, då är det mekanisk sanering som gäller.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          #13
                          Jag har idagsläget:
                          Monosolenium tenerum
                          cryptocoryne wendtii brown

                          Eusteralis stellata
                          echinodorus "rose"
                          alternanthera cardinalis
                          armoracia aquatica
                          cardamine lyrata
                          ceratopteris siliquosa
                          cryptocoryne walkerii (lite osäker på om inte denna är i det lilla akvariet)
                          nymphaea zenkeri red

                          Pistia stratiotes
                          Salvinia natans

                          Samt några stängelsväxter som skulle vara snabbväxande. Men hittar inte lappen just nu.
                          Men jag vet inte om jag borde kanske lägga över Cabomba aquatica som fungerar bra i det lilla akvariet.

                          Det är främst javamossan som är angripen känner jag. Men samtidigt växer den fint med.

                          Senast redigerad av LindaAlgo; 16 May 2018, 19:51.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #14
                            Tycker mig att trådalger har börjar växa betydligt långsammare. De finns fortfarande kvar i javamossan men den växer inte lika fort. Vi hoppade över att göra ett vattenbyte förra veckan och matar nu varannan dag. Vet inte riktigt det är därför men ändå.
                            Klippte bort de värst angripna stängelväxterna och de började bubbla en del. Tycker även att pansarmalarnas bökande och räkornas har hjälpt till med.
                            Tänkte göra ett vattenbyte till helgen dock. Nu när vi har ökat på fiskmängden i akvariet med.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              #15
                              Hur gick det nu några månader senare, försvann trådalgerna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...