Nitrat kontra blågröna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gamina
    • January 2016
    • 29

    Nitrat kontra blågröna alger

    Jag har problem med mitt akvarium och jag är osäker på hur jag ska lösa det. Sedan jag startade det för ca 2 år sedan så har jag haft problem med att nitrathalterna är så låga. Det går inte att ha hygorphila polysperma i akvariet eftersom den dör pga näringsbrist. För ungefär ett år sedan började problemen med de blågröna algerna. De växer inte explosionsartat men bakre väggen är rätt påverkad samt vissa blad och delar av gruset.
    Min teori är att de växer till för att kvävehalten är för låg. Senast jag mätte låg halten på 10 och då hade det gått en vecka sedan vattenbyte. Jag har försökt med att mata mer för att få upp nitrathalten men lyckas inte så där överdrivet bra. Nu funderar jag på att tillsätta nitrat men är samtidigt rädd att de blågröna då exploderar.
    Var ska egentligen nitrathalten ligga för att vara "lagom". Mina 10 före vattenbyte verkar i min värld för lågt med tanke på hur dåligt växterna mår. De har gröna nerver som framträder ur de gulgröna bladen och iallafall på krukväxter betyder det kvävebrist.
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Jag brukar ligga på 20 och tillför inget kväve,det växer väldigt bra för mig.Vad använder du för gödning.

    Kommentar

    • Gamina
      • January 2016
      • 29

      #3
      Jag har inte använt någon gödning eftersom min lokala akvariebutik hela tiden tjatat om att problemet är för mycket näring. Sedan jag började misstänka kvävebrist har övrig näring känts onödig eftersom den vid brist på kväve inte kan utnyttjas. Nu har jag bestämt mig för att verkligen ta tag i problemet och få till en lösning. Visst är det kul att slippa alla grön- och tofsalger men jag tar dem gärna bara jag slipper de blågröna.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Växter behöver näring för att kunna växa och det mer än nitrat i växtgödning,ditt problem är att få i gång växterna så de växer och då förbrukar näring,då kommer algerna att minska.

        Det blågröna är med stor sannolikhet cyano och om du söker på det här i Forumet så finns det massor av information om hur du kan bli av med det.

        Kommentar

        • Gamina
          • January 2016
          • 29

          #5
          Japp jag är med på att de behöver näring men om det saknas kväve känns det inte för mig som om det spelar någon roll hur mycket andra näringsämnen jag sätter till. Jag testar att öka kvävehalten litegrann. Till helgen ska jag försöka få tag i något mer komplett gödningsmedel och får samtidigt försöka slänga i något snabbväxande. Det enda som överlevt hos mig är javaormbunke och anubias.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Växterna behöver en komplett gödning och då inte bara kväve.

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Men cyanobakterier kan fixera sitt eget kväve, så de drar nytta av lågt kväve / högt fosfat. Hittar du något bra sätt att bara tillföra kväve så skulle det nog vara värt ett försök.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Tyckte det fungerade bra senast med PMDD och en lätt överdosering av Nitrat (KN03). Cyano brukar också ofta etablera sig på ställen i akvariet där det är dåligt med vattencirkulation, vad jag kunnat se. Ibland mellan grus/sand och glasruta. Så mitt tips blir : välstädat kar med regelbunden filterrengöring, PMDD med lätt överdos av KN03. Men just cyano kan vara väldigt knepigt att bli av med. Ibland kan man åtminstone få kontroll på eländet, men man anar att det ändå ligger och lurar ngonstans...

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Cyano är lurigt att bli av med,jag har aldrig lyckats utan att använda kemiska medel som finns att köpa i Zoohandeln och det har för mig aldrig skadat balansen i akvariet,inte som jag har märkt i alla fall.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ja cyano är ett elände att lyckas bli av med och det är ett jäkla skit!! Jag gillar de flesta alger i måttliga mängder och tycker det ger ett naturligt intryck och de gröna algerna är en ren välsingnelse men cyano är bara värdelöst!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...