Minska pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Minska pmdd?

    Hej!
    Har ett relativt nystartat kar (ca 2 månader) på 180 liter. Kör sen en knapp månad med co2. Köpte en ledramp för snart två veckor sedan som är tänd knappt 6,5 timmar.
    Det växer ganska mycket alger på glasen runtom i karet. En grön prickalg och en brungrön. Båda lätta att skrapa bort. Trots att man skrapar bort dom så dyker det upp dagen efter igen. Byter 30% vatten/vecka och göder med fulldos pmdd. Bör jag sänka den dosen? Andra tips på vad man ska göra?
    henrik
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Du skriver inget om vad för slags akvarium du har.
    Om det är ett växtakvarium, eller ett med mycket eller ganska mycket växter så gäller nedanstående råd.

    Tvärs emot vad andra säger så gör så här:
    Avskärma för inkommande solljus, om nu sådant kan nå akvariet, persienner, rullgardin etc.
    Låt akvariets belysning vara tänd tio timmar per dygn, vare sig mer eller mindre, växternas tillväxt-DNA är programmerade för den tiden.
    Kör på med samma mängd CO2, möjligen kan du minska på gödningen, men inte nödvändigt.

    Anledningen till att du skall öka ljuset är att växterna skall få tillfälle att växa ikapp algerna och ta överhanden så att det inte blir någon näring över till dessa.
    Släng i ett antal snabbväxande arter också, vattenpest exempelvis.
    Växter växer tio timmar per dygn, alger, litet beroende på art, kan växa hela dygnet, det gäller att ge växterna försprång.

    Ditt akvarium är relativt nystartat, du kommer att få en del algutbrott trots mina rekommendationer, det hör till.
    Sedan är det tålamod också, det finns inte i någon förpackning eller trycksatt gasflaska, eller inte ens i eluttaget, det får du tillhandahålla med själv.

    De små gröna algprickarna kommer sig av att det kommer in solljus just där de sitter, den brungröna kan jag inte svara för, men den förekommer av och till, möjligen har du litet hög nitrit, men inte nödvändigtvis. Fortsätt med vattenbyten, kanske som du gör, kanske något mindre mängd, bättre att byta liten mängd ofta än större mängd mer sällan.

    Jag är litet osäker på om LED-ljuset är bra växtljus i allmänhet, det finns förvisso olika LED-rör.
    Andra på detta forum kommer troligtvis att bestrida mina rekommendationer ovan, men jag vet att dom fungerar.

    Jo juste det också, min käpphäst, Siamensisar! jättebra algätare, helst skall man ha dem i stim om 10 stycken 4 cm individer, jättebra, men de växer snabbt och blir till 15cm torpeder... och blir då istället "allätare".
    Senast redigerad av Björn J.; 28 March 2018, 08:14.

    Kommentar

    • karlzen
      • January 2015
      • 43

      #3
      Jag ser det som ett nybörjarförsök att få till ett fint växtakvarium Just nu har jag ett tiotal olika växter på tillväxt. De flesta på tropicas easylista. Rampen heter new Aqua air 900.
      Tackar för tipsen Björn.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Belysningen är det nog inte fel på förutsatt den är av typen "Plant". Sen finns det många växter på Tropica easylista som inte är snabbväxande utan dom flesta är lånsamväxande som t.ex. Anubias, Bucephalandra, Cryptocoryne mfl. så det kanske kan behövas några snabbväxare vilket föreslagits. Nu är det ju en del annan info ang. t.ex. CO2, pH och KH och även bilder för att kunna utala sig, så det blir mer av chansning att svara på frågorna. Men jag hade nog inte skruvat på belysningstiden i nuläget, belysningen är ju rätt ny så plantorna behöver tid att vänja sig och egentligen komma med nya blad för att anpassa sig till nya ljusförhållanden, (algerna klara detta galant :-)). Sen hade jag ökat på storleken på vattenbyte till ca. 50%/vecka. Beroende på hur mycket växtmassa och typ av växter hade jag ev. anpassat dosen av PMDD. Sen är algproblem vanligt i början (läs minst ett halvår) oavsett, där kommer det berömda tålamodet in..

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ja säg inte att akvaristiken inte är underbar...

          Både Sleaper och jag har ju rätt lång akvaristisk erfarenhet, men olika erfarenhet. Det finns nog lika många råd och dåd som det finns akvarister, om inte fler.
          Måhända är vi i alla fall överens om att man får en mer eller mindre omfatttande explosion av alger under den första tiden efter en nystart.
          Kanske är vi också överens om att du skall skaffa många snabbväxande växter, valliseria, vattenpest, Hygrophila polysperma och kanske någon flytväxt.
          Kolla på denna webplats växtinformation, https://www.zoopet.com/vaxter/
          "Avancerad sökning" här kan du ställa in olika parametrar, skriv in en 4:a (av 5) i växthastighet så får du träff på 40 snabba och något mindre snabba växter, skriv en 5:a så får du 3 träffar.

          Crypotcoryner är trevliga, finns flera varianter av dessa.
          Ja inte är de snabbaste växterna precis, men inte lika långsamma som anubias...
          När väl cryptocorynen etablerat sig och då den trivs så breder den ut sig i medelmåttig hastighet. Men kanske ingen växt man startar med en gång efter en nystart.
          Men om du inte redan har vallisnerior så köp hem några knippen med sådana, dom är bra och snabba, vattenpesten likaså.

          Du har väl förstås någon näring i bottenmaterialet också? kanske litet sent att fixa med sådant när allt redan är påfyllt, men det anser jag är en nödvändighet, grus och sand är i nystartade akvarium nästan sterilt, det tar ett tag innan det byggs upp en kompost i gruset. Förutsatt att man då inte städar allt för ihärdigt.

          Tio timmar ljus!!

          Kommentar

          • karlzen
            • January 2015
            • 43

            #6
            Det stämmer att rampen heter Plant. Jag återkommer med bilder och värden. Växterna är Polysperma, Starogyne repens, hygrophila angustifolia, rotala rotundifolia, javaormbunke, tripartita Japan, echinodorus vesuvius, hygrofila pinnatifida, ludwigia repens och palustris, monosolenium tenerum. Det går 10st purpurhuvudsbarber och 5 siameser har jag glömt att nämna tidigare. Co2 är igång en timma tidigare och stängs av 1timma innan ljuset.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ursprungligen postat av karlzen
              Det stämmer att rampen heter Plant. Jag återkommer med bilder och värden. Växterna är Polysperma, Starogyne repens, hygrophila angustifolia, rotala rotundifolia, javaormbunke, tripartita Japan, echinodorus vesuvius, hygrofila pinnatifida, ludwigia repens och palustris, monosolenium tenerum. Det går 10st purpurhuvudsbarber och 5 siameser har jag glömt att nämna tidigare. Co2 är igång en timma tidigare och stängs av 1timma innan ljuset.
              Då finns ju en del växter som kan balansera näringstillförseln. Men hur är det med halten av CO2? Alger på rutorna känns ju inte som ett stort problem ifall växterna ändå växer och utvecklas bra. När det gäller växter som Tropica kategoriserar som "easy" så menar dom egentligen att dessa växter inte är lika krävande när det gäller ljus och CO2, annars är dom lika lätta eller svåra som andra växter.

              Kommentar

              Arbetssätt...