Vad är detta för växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Kollat lite på mina Sagittaria och tror att på bild nummer ett är det Heteranthera Zosterifolia och nummer två är Sagittaria spec. Kanske inte Subulata alltså, utan ev. en annan variant.
    Aha... då är ingen av växterna det jag trodde i så fall!

    Kan lägga upp nya bilder när de växt lite mer.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Kollat lite på mina Sagittaria och tror att på bild nummer ett är det Heteranthera Zosterifolia och nummer två är Sagittaria spec. Kanske inte Subulata alltså, utan ev. en annan variant.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Bra tips med Heterantheran. Jag flyttade massor av små skott från ett annat kar, och skrotade sedan allt i det karet. Jag hade Heterantheran i det också, så inte omöjligt att den hängt med. Trodde det var Sagittarian jag flyttade över men börjar tvivla. Jag får ta nya bilder när de vuxit lite mer... Vallisnerian (?) har jag dock haft i många kar med olika ljusnivå och den blir aldrig mer än 20cm.
    Tja, grattis! Tvärt om för mig, mina sagittaria tycks ha "kommit bort i flytten" men inte "dvärgvallesnerian" hos mig blir dessa snarare 2 meter än 20 cm....

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Den översta känns fortfarande som ett mysterium, ser nästan ut som toppen på en http://tropica.com/en/plants/plantde...ia(096TC)/4544
    Echinodorus tennelus som numera heter Helanthium tenellum växer ju mer som ett gräs och har inte heller "rosetten" http://tropica.com/da/planter/plante...'(067ATC)/4757. Men som sagt, plantorna ha en förmåga att se olika ut under beroende på livsbetingelser.
    Suck, när man äntligen lärt sig de vetenskapliga namnen och lärt sig stava till dem, så byter dom namn....

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Bara att gratta, Vallisneria som håller sig på 20cm låter som bra vallisneria

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Bra tips med Heterantheran. Jag flyttade massor av små skott från ett annat kar, och skrotade sedan allt i det karet. Jag hade Heterantheran i det också, så inte omöjligt att den hängt med. Trodde det var Sagittarian jag flyttade över men börjar tvivla. Jag får ta nya bilder när de vuxit lite mer... Vallisnerian (?) har jag dock haft i många kar med olika ljusnivå och den blir aldrig mer än 20cm.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Den översta känns fortfarande som ett mysterium, ser nästan ut som toppen på en http://tropica.com/en/plants/plantde...ia(096TC)/4544
    Echinodorus tennelus som numera heter Helanthium tenellum växer ju mer som ett gräs och har inte heller "rosetten" http://tropica.com/da/planter/plante...'(067ATC)/4757. Men som sagt, plantorna ha en förmåga att se olika ut under beroende på livsbetingelser.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Den översta liknar mina " dvärgsvärdsplantor" http://tropica.com/en/plants/plantde...tus'(068)/4511
    Sagittaria sublata som jag också har bildar inte riktigt en sådan rosett som plantan på den översta bilden.
    Bild nummer två liknar ju väldigt mycket någon form av vallisneria. Men jag har också haft sagittaria som sett väldigt olika ut både till form, färg och höjd beroende på typ av belysning.
    Ja dom är snarlika, kan ju vara som Sleaper säger. Det säkraste är ju att se skillnaden när de gror så bra att de skjuter iväg en blomställning, iofs ser utlöparna olika ut också. Alltså angående sagittarian och dvärgsvärdsplantan.
    Jag tycker att vallisnerian mer "känns" igen på hur bladen, känns mellan fingrarna, svårt att förklara i text, men alla som dragit ett vallinseriablad mellan tummen och pekfingret vet att dessa blad känns litet speciella, litet halvtjocka, en viss struktur, efterlämnar en hinna på fingrarna. Iallafall sagittarian känns mer sträv, hur svärdsplantan små blad känns har jag ingen klar uppfattning av, möjligen har de litet mer struktur och styvhet, en bättre förmåga att resa sig i vattnet, eller i luften, då de ofta växer i strandkanten. I det avseendet är vallisnerian helt slapp, det är ingen som helst styvhet i dess blad.
    Det finns också en olikhet i hur bladnerverna löper i alla dessa tre olika växter, mer om det i artbeskrivningarna.
    Men vem har sagt att det skall vara lätt?

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Intressant att de kan bli så olika beroende på miljön.

    Jag googlade lite och det verkar som att Vallisneria ska ha väldigt små hår längs bladen och längsgående vener. Just det stämmer bra med mina två sista bilder.

    Jag håller med om att den första bildar en konstig rosett för att vara Sagittaria Subulata. Men innan jag flyttade den till detta kar så spridde den sig som bara den utan att någonsin bilda rosett...!

    Echinodorus Tenellus var ett väldigt bra tips. Nu blev det inte lättare med ytterligare en kandidat!

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Den översta liknar mina " dvärgsvärdsplantor" http://tropica.com/en/plants/plantde...tus'(068)/4511
    Sagittaria sublata som jag också har bildar inte riktigt en sådan rosett som plantan på den översta bilden.
    Bild nummer två liknar ju väldigt mycket någon form av vallisneria. Men jag har också haft sagittaria som sett väldigt olika ut både till form, färg och höjd beroende på typ av belysning.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ja gissningsvis är den översta en sagittaria, möjligen S. subulata.
    Men för att göra det mer komplicerat så finns det en "dvärgsvärdsplanta" också, Echinodorus tenellus.
    S. subulata, E. tenellus
    och den berömda "dvärgvallisnerian" kan se snarlika ut, men man ser skillnad om man har möjlighet att se dem samtidigt.
    Om du har dvärgsagittarian eller dvärgsvärdsplantan kan du ju vara glad, dessa är väldig trevliga, och om de väl kommer igång växer de bra.

    Den beryktade och nästan existerade "dvärgvallesnerian" är ku förvisso trevlig och dekorativ den också.
    Även jag har förundras över denna "art" har haft sådana i förgrunden i ett större akvarium en gång, tog några stycken och flyttade dem till ett välbelyst och välgött växtakvarium jag hade på jobbet. Planterade dem strax innanför frontrutan. Åkte sedan på fjällsemester. När jag kom tillbaka undrade jobbarkompisarna varför jag hade planterat detta "jättegräs" som skymde sikten.

    Just nu hoppas jag att min sagittaria äntligen tar sig och skjuter ut utlöpare, men det är den jättelika "dvärgvallesnerian" som sprider sig som en löpeld.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag minns inte. Dock det intressanta är ju som sagt att även en av världens främsta växtexperter kan bli "lurad"
    Ja växter kan vara väldigt luriga att artbestämma ibland

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Vilken Vallisneria är den i så fall en dåligt tillvuxen variant av?
    Jag minns inte. Dock det intressanta är ju som sagt att även en av världens främsta växtexperter kan bli "lurad"

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Kul historia Kjell. Du har säkert rätt, även om jag tycker att 1år under 0.5W/l och med co2 + pmdd borde få dessa högre än 15-20cm om det var vanlig Vallisneria... Vilken Vallisneria är den i så fall en dåligt tillvuxen variant av?

    Jag har ju annan Vallisneria, tror det är Nana, och den växer ju upp till ytan i samma kar. Bladen ser väldigt lika ut men höjden skiljer kraftigt.

    Ä den ljusa Sagittaria?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Något som heter dvärgvallisneria finns ju som du skriver inte.
    En liten historia om detta är när Holger Windelöw (grundaren av växtföretaget Tropica) besökte mig. Jag hade då i akvariet en hel "matta" med lågväxande vallisneria i mitt akvarium. Riktigt snyggt och Holger hade aldrig sett något liknande och trodde att jag hade råkat få en helt ny art. Han tog med sig ett par plantor hem till Danmark. Något år senare frågade jag honom hur det hade gått - han skrattade till och sa att när man satte "ljus" på dom så sköt de fart och började växa som vanliga Vallisneria
    Så om dina är väldigt låga beror det säkert på att belysningen i akvariet inte är så stark.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...