Växter till sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    Växter till sand

    Ska inom kort starta ett akvarium med grovkornig sand som bottensubstrat. Vilka växter trivs i sand och kan jag lägga något under sanden förut kattsand för att få fler växter att trivas?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Här finns en hel del info som kan vara bra ifall man är intresserad av att få växterna att trivas: http://tropica.com/en/guide/get-the-right-start/

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      I början av 1980-talet började jag mer målinriktad med växakvarium. Sedan dess har jag keramiklera eller som nu, Panduros blomsterlera, i botten, tunna skivor av ögödslad trädgårdstorv över denna, ibland även ett insektsnät, om jag planerar grävande fiskar. Och sedan vill jag gärna ha ett grus, jag kanske har fel, men tror att växternas rötter lättare finner vägen till näringen i leran då. Jag har sett gamla akvarium med finkornig sand där bottematerialt blivit väldigt kompakt och hårt. Men tänk på att lera kan missfärga vattnet ordentligt!
      Idag finns det modernare material, dom har jag ingen egen erfarenhet av, men vet att den japanska soilen har i mitt tycke en allt för komplicerad uppstardspeocedur.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Vallisneria växer bra i sand enligt min erfarenhet.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          Vallisneria växer bra i sand enligt min erfarenhet.
          Ja de alla växterna växer ju bra i vanlig sand, det är inte det, sand liksom grus är ju sterilt, det finns inga näringsämnen i detta, det måste man tillföra.
          Då gäller det att sanden inte är för hårt och kompakt packad så att rötterna har en chans att slingra sig nedåt och finna näringen.
          Jag vet inte om någon minns det, men jag berättade att jag hjälpte ett dödsbo med att bland annat avveckla en del akvarium. Ett av dessa var ett växtakvarium med finkorning sand på botten, det hade säkerligen varit igång i 20 år. Sanden var nästan lika kompakt som betong, ja nästan, den var väldigt hård. Jag försökte att rädda växterna, men på flera hade rötterna fastnat så in i helskotta att det var omöjligt att få upp dem.
          Så därför inbillar jag mig att det kan vara bättre med finkorning grus, ävensom det kan vara snyggare med sand.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ursprungligen postat av Björn J.

            Ja de alla växterna växer ju bra i vanlig sand, det är inte det, sand liksom grus är ju sterilt, det finns inga näringsämnen i detta, det måste man tillföra.
            Då gäller det att sanden inte är för hårt och kompakt packad så att rötterna har en chans att slingra sig nedåt och finna näringen.
            Jag vet inte om någon minns det, men jag berättade att jag hjälpte ett dödsbo med att bland annat avveckla en del akvarium. Ett av dessa var ett växtakvarium med finkorning sand på botten, det hade säkerligen varit igång i 20 år. Sanden var nästan lika kompakt som betong, ja nästan, den var väldigt hård. Jag försökte att rädda växterna, men på flera hade rötterna fastnat så in i helskotta att det var omöjligt att få upp dem.
            Så därför inbillar jag mig att det kan vara bättre med finkorning grus, ävensom det kan vara snyggare med sand.
            Japp, Jag tror också att det är bättre med grus än sand för växterna eftersom det blir bättre genomströmning, större mellanrum mellan gruskorn än sandkorn. Jag läste ditt inlägg som du refererar till och kommer ihåg det. Trådskaparen skriver inte om han tänker tillföra näring på något sätt men kanske har han tänkt på det. Mitt akvarium där Vallisneria växte bra i sand gödde jag till en början med växtnäring och easycarbo men jag fick inte rätt på det och algerna växte på. Då slutade jag med näring och easycarbo men Vallisnerian växte mycket bra ändå, och algerna försvann nästan helt. Anubias växte också bra men de satt på rötter. Akvariet hade ju varit igång rätt länge vid det laget och hade väl då kommit i balans. Som en passus kan nämnas att man kan ju ha grus i vissa delar av ett akvarium och sand i andra om man vill.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av stefant

              Japp, Jag tror också att det är bättre med grus än sand för växterna eftersom det blir bättre genomströmning, större mellanrum mellan gruskorn än sandkorn. Jag läste ditt inlägg som du refererar till och kommer ihåg det. Trådskaparen skriver inte om han tänker tillföra näring på något sätt men kanske har han tänkt på det. Mitt akvarium där Vallisneria växte bra i sand gödde jag till en början med växtnäring och easycarbo men jag fick inte rätt på det och algerna växte på. Då slutade jag med näring och easycarbo men Vallisnerian växte mycket bra ändå, och algerna försvann nästan helt. Anubias växte också bra men de satt på rötter. Akvariet hade ju varit igång rätt länge vid det laget och hade väl då kommit i balans. Som en passus kan nämnas att man kan ju ha grus i vissa delar av ett akvarium och sand i andra om man vill.
              Jodå... Jag har haft ambitonen att ha sand längst fram, och grus längre bakåt, funkar väl kanske i fjorton dager, eller en månad... Sedan blandar det sig på något mystiskt sätt. För att det skall lyckas måste man nog ha en avdelare mellan de olika sand/ grussorterna. Kanske en glasskiva på hökant, kanske juwels "stödmurar" kanske något annat.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Tack för påminnelsen, jag får komma ihåg det om jag ska ha både sand och grus någon gång. Det kan ju vara bra att ha sand eftersom många fiskar vill ha det hellre än grus.

                Kommentar

                Arbetssätt...