bekymmer med att få fart på växterna, för lite fisk? komplettera PMDD och Co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasH
    • December 2016
    • 40

    bekymmer med att få fart på växterna, för lite fisk? komplettera PMDD och Co2?

    Hej!
    någon som har en idé om vad som händer med mina växter?
    jag skaffade en Fx4:a til mitt Rio 400 kar, och nu efter 2-3 månader har en av mina växter börjat tappa i färgen ute i topparna. för övrigt har jag lite svårt att få fart på växtligheten över lag. kör med PMDD och Co2. ända skillnaden är att jag har gått från juwels standardfilter till Fx4:an. jag börjar undra om jag har för lite fiskar i karet. har ca 12 mindre ciklider ca 8cm, samt lite blandade sällskapsfiskar ca 12 cm.
    modellerna: rockribensis, botior nätalgätare lite pansarmalar samt en pictus och en lite mindre eldål ca 25cm. PMDD doserar jag för 600l vid varje vattenbyte var annan vecka. samt en extra skvätt för 300l där emellan.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Växte det bättre när du hade standardfiltret?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Vilken typ av belysning och hur mycket, även pH och KH vore bra att veta för att göra en gissning. Är det ett trycksatt CO2-system?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Jag fick fart på mina växter när jag började göda med Easy Lifes gödning och flytande kol. Då har jag ändå lera under gruset, en av mig beörövad metod jag haft i kanske 30 år. Men som jag skrev i en annan tråd så är jag misstänksam mot den LED-belysningen jag har i mitt juwelakvarium.
        Senast redigerad av Björn J.; 08 March 2018, 16:18.

        Kommentar

        • MattiasH
          • December 2016
          • 40

          #5
          Jag har Juwels standard ramp med tillhörande lysrör. kör dock enbart med 2 av 4 tända, det är ganska ljust i akvariet.
          KH ca4 Ph ca 6.8 och nej hade bekymmer med att få fart på växterna redan innan. och ja, trycksatt Co2.

          fick ett tips att med den tankvolymen kan man köra nästan 3x PMDD standard dos efter varje byte

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Hur länge är ljuset tänt per dag?

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av MattiasH
              Jag har Juwels standard ramp med tillhörande lysrör. kör dock enbart med 2 av 4 tända, det är ganska ljust i akvariet.
              KH ca4 Ph ca 6.8 och nej hade bekymmer med att få fart på växterna redan innan. och ja, trycksatt Co2.

              fick ett tips att med den tankvolymen kan man köra nästan 3x PMDD standard dos efter varje byte
              Tänd dom andra två också!
              Låt ljuset vara tänt 10 timmar per dygn.
              Jag vet att jag kommer att bli ifrågasatt, men jag vet också att det kommer att växa bättre, i början kan du få algproblem, men det ger med sig, om du har siamensisar löser dom delvis algproblemet,
              Sedan om jag då åter hänvisar till en annan tråd, så kan det vara så att LED-belysningarna ger rätt spektra och rätt färgtemperatur, men dom ger för lite ljus, så ytterligare en anledning att tända upp fler rör.

              Pumpens kapacitet... Ja i växtakvarum då.
              Jag har lärt mig det att man skadar många växter med för kraftig cirkulation, näckrosor, klena stängelväxter, ja faktsisk även den mindre formen av vallesnerian. De bäst fungerande växtakvariumen jag haft, där har vattnet cirkulerat väldigt långsamt, kanske inte så populärt bland fiskarna, å andra sidan finns det relativt långsamma fiskar som hellre står stilla på sin favoritplats, än flänger omkring och hela tiden simmar mot strömmen som kilfläcksrasbororna gör, men exempelvis diskusar, skalarer flera gurami vill ha lugna vattenflöden.
              Men man måste ju ha lite omrörning av vattenytan för att det där skall bli ett gasutbyte.
              Senast redigerad av Björn J.; 08 March 2018, 22:50.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                De värden du anger indikerar ju inget fel, utan låter snarare som optimala värden. Två lysrör tända låter dock som det kan vara för lite ljus. Det skulle kanske vara värt ett försök med att testa veckovisa vattenbyten och fulldosera PMDD, men även en halv dos däremellan. Bubblar det något från växterna? Vad är det för växter vi pratar om?

                Kommentar

                • MattiasH
                  • December 2016
                  • 40

                  #9
                  ganska enkla växter, cryptocoryne anubias enstaka lök, inga bubblor från växterna.
                  dock har jag ingen bakgrund, och relativt ljust vardagsrum, ingen solinstrålning på akvariet

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    När det gäller Cryptocoryne och Anubias så krävs det inte speciellt mycket flytande näring (PMDD). Däremot gynnas dom av näring kring rötterna. Jag hade testat någon form av näring att sticka ner i sanden invid växterna. https://fish.aquaristic.net/Aquarium-Root-fertilizer/
                    Tillsats av CO2 har inte riktigt så mycket att tillföra när det gäller crypto och anubias som växer relativt långsamt, även belysningen kan vara mer sparsam så två lysrör räcker säkert.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Nja, anubiasen är ju riktigt långsam, cryptocorynerna är ju inte så snabba dom heller, men mer tröga i starten, när cryptocoryner väl etablerat sig så kan det växa till sig relativt snabbt.

                      Kommentar

                      • MattiasH
                        • December 2016
                        • 40

                        #12
                        kör nu med alla 4a rören samt att jag går över till dubbel dos PMDD varje helg, så får vi se vad det ger

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Kort: du har i huvudsak rätt långsamma växter, åtminstone tills de vuxit till sig lite.
                          Filtreringen och fiskbeståndet har marginell påverkan när du kör co2 och pmdd.

                          De enda faktorerna som har stor påverkan här är:
                          - ppm co2. Sikta på ca 30 ppm.
                          - dosering pmdd
                          - mängd och typ av växter
                          - belysning. Typ, mängd och tid.

                          Pmdd är komplett för de flesta växter. Sådana som gärna suger mycket näring med stora rotsystem kan man hjälpa genom att trycka ner en laterit-kula i rötterna.

                          Har du en bild på karet?

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av MattiasH
                            kör nu med alla 4a rören samt att jag går över till dubbel dos PMDD varje helg, så får vi se vad det ger
                            Har du noterat någon näringsbrist på blad eftersom du dubblar dosen? Om du inte har proppat med stor växtmassa så lär du knappast behöva öka dosen.

                            Med kh 4 och ph 6.8 ligger du på ca 19ppm. Du kan gärna smyga närmre 30ppm samt köra alla lysrör. Och jo, halt co2 har visst stor påverkan även på anubias och krypto, även om det inte gör dem till snabbväxare.

                            Jag har väldigt begränsad erfarenhet av led-belysning men har förstått att den långt ifrån alltid är så effektiv som gamla hederliga Aquarelle...

                            Kommentar

                            • MattiasH
                              • December 2016
                              • 40

                              #15
                              Här kommer lite bilder på akvariet. Jag har ingen LED, utan jag kör på juwels standard lysrör.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...