bekymmer med att få fart på växterna, för lite fisk? komplettera PMDD och Co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #16
    Med så lite växter hade jag kört standarddos pmdd.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Är det rimligt att tänka sig att fabrikanternas doseringsanvisningar, när det gäller näringstillförsel kan ökas om man har mycket växter?
      Jag menar att doseringsanvisningarna är ju baserade på ml per vattenvolym, inte hur många växter man har och inte om det är näringskrävande växter eller ej...
      Kanske bättre att ställa frågan till firman som tillverkar näringen eller dess importör, men det är väl någon mer här som haft samma fundering?

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #18
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Är det rimligt att tänka sig att fabrikanternas doseringsanvisningar, när det gäller näringstillförsel kan ökas om man har mycket växter?
        Jag menar att doseringsanvisningarna är ju baserade på ml per vattenvolym, inte hur många växter man har och inte om det är näringskrävande växter eller ej...
        Kanske bättre att ställa frågan till firman som tillverkar näringen eller dess importör, men det är väl någon mer här som haft samma fundering?
        Ja mängden näring är helt och hållet beroende på växtmassan.

        Kortfattat kan man säga att ljuset är gaspedalen som ger växterna signal och energi att börja växa. Det första som normalt kommer begränsa denna tillväxt är tillgången på kol. Det löser vi bäst med att tillsätta co2. Nu är de inte begränsade längre och tillväxten tar fart. Snart kommer dock ett av alla näringsämnen att ta slut. Är man observant kan man se tidiga tecken på näringsbrist och kanske till och med tolka ut vilket ämne som saknas. Många av oss som kör pmdd gör det enkelt för oss och doserar då mer av allt!

        Med hyffsat normal mängd växter och en tillväxt som inte skjutit fart finns det alltså ingen anledning att börja dosera mer än standarddos näring.

        När jag har växtkar där 50% av hela akvarievolymen utgörs av bubblande växter så räcker det oftast med dubbel dos pmdd.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Nu känns det som om jag stjäl denna tråden, men mina frågeställningar sammanfaller ju iallafall delvis med trådskaparens.

          Jag har inte Poor Mans Dosage Drops, ej heller Pre-Menstrual Dysphoric Disorder, om nu någon trodde det...
          Man för många träffar på Google...
          Nåväl, jag har just nu Easy Lifes Easy-Carbo (kol) och Profito (näring), doserar någorlunda efter anvisningarna, växterna har ju tagit sig ordentligt och växer rätt bra, "rätt" bra, men jag har upplevt bättre växtkraft, då jag hade mer ljus, på den tiden jag hade en massa lysrör. men jag blir nog aldrig nöjd.
          Jag har beprövad näring i botten också.

          Jag ser nu långa trådalger längst ut på gamla vallisneriablad, uppfattar detta som om att dessa växter växer för dåligt, för långsamt.
          Jag tänkte att jag skulle undvika att tillsätta co2 i gasform, tänkte eliminera antalet slangar, sladdar och andra grejer så mycket som möjligt. Därför tillsätter jag Eacy-Carbo varje dag istället, skall vara 7,5 ml, men det är sällan det blir mindre än 10 ml, även det kanske är för litet? Sedan blir det 35 ml Profito varje vecka, tja, kanske "litet" mer, men inte dubbla dosen i alla fall.
          Bubblande växter har jag inte... ja kanske någon timma efter ihällandet av Easy-Carbo, men litet tveksamt.

          Jag har ju rätt mycket växter, litet för många fiskar som göder. Det är svärdsplantor som ger skott, näckrosor som skickar iväg nya flytblad varje dag, men det känns ändå litet trögt, och då inga bubblor från bladen.

          Vad tror ni om det?
          Senast redigerad av Björn J.; 12 March 2018, 10:45.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #20
            Bubblande växter får du nästan enbart med hyffsat stark belysning och co2 uppskruvad till ca 30 ppm. Har inte riktigt koll på hur tillgängligt det flytande kolet är för växterna, men har svårt att tro att det når upp till "riktig" co2...

            Inte koll på Easy Carbo men gissar att det är en flaska med vatten + glutaraldehyd.
            Senast redigerad av LoGeek; 12 March 2018, 11:56.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Bubblande växter får du nästan enbart med hyffsat stark belysning och co2 uppskruvad till ca 30 ppm. Har inte riktigt koll på hur tillgängligt det flytande kolet är för växterna, men har svårt att tro att det når upp till "riktig" co2...

              Inte koll på Easy Carbo men gissar att det är en flaska med vatten + glutaraldehyd.

              Ja, glutaraldehyd, "rävgift" enligt andra akvaristiska och växtakvaristiska forum.
              Om man just tar död på rävar med detta låter jag vara osagt, men bra till desinficering och för att fixera biologiska preparat...
              Det står på förpackningen att överdosering kan vara farligt.

              jag roade mig med att klippa och klistra...

              Easycarbo:
              "När dina växter ser lite ledsna ut och har dåligt tillväxt beror det inte sällan på att det skanas den viktiga beståndsdelen, kol. Om så är fallet får du märkbart resultat efter endast någon vecka med EasyCarbo. Går utmärkt att kombinera med övriga näringstillskott. Ferro, Nitro, Fosfo och Kalcium."
              Felstavat och fint, inte ett ord om glutaraldehyd.


              Profito då?
              "Profito växtnäring är en boost för dina växter. Ger ett koncentrerat tillskott av 17 olika spårämnen och mineraler som är viktiga för växters syntes. Ger bland annat ett rikligt tillskott av järn, kaliumhydrat och magnesium. Beroende på behovet av tillskott går det utmärkt att kombinera med övriga tillskott. Såsom Kväve (Nitro), Fosfor (Fosfo), och kalium."

              Kommentar

              • jolindse
                • January 2018
                • 70

                #22
                Nu är jag ingen expert men bubblande växter är väl egentligen bara ett tecken på stark fotosyntes och mättat vatten. Jag får extremt mycket pearling om jag har lite lugnare vatten, "obegränsat" med näring för växterna i vattnet (överdosering men med ett rejält vattenbyte i veckan för att nolla nivåerna) och ordentligt med CO2 och ljus. Går säkert att uppnå genom att balansera nivåerna bättre men det är det jag tagit med mig ifrån de växtakvarieforum jag läst på. Att inte begränsa den potentiella tillväxten genom att ha underskott på någon utav de tre delar som behövs för tillväxt.

                Kommentar

                Arbetssätt...