Vill hålla akvarieväxter över ytan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperMusse
    • August 2017
    • 9

    Vill hålla akvarieväxter över ytan!

    Hallå där! För inte så länge sedan råkade jag tyvärr ut för det varje akvarist fruktar allra mest men som de vet att de oundvikligen kommer att behöva ställas inför förr eller senare, nämligen att akvariet börjar läcka. Akvariumet står nu tomt och ängsligt, urholkat på dess forna glans.

    Tanken slog mig idag att jag faktsiskt skulle kunna återuppliva akvariet genom att använda det till att odla akvarieväxter ovanför vattenytan, lite som terrarium, då akvariet uatn problem kan hålla upp till en tradjedel av vattenivån utan läckage (silliokonet som är slitet och släpper igenom vatten ligger högre upp)
    Jag har några växter kvar från akvarietiden som fortforande klänger sig vid liv och som jag tänkte börja försöket med:
    -Javaormbunke
    -Echinodorus ozelot
    -Javamossa
    -Sagittaria Subulta
    - Anubias.

    Är det någon som har erfarenhet med detta? Vilket substrat bör man använda? Hur acklimatiserar man växterna till att vara ovanför ytan från att ha varit under ytan tidigare? Hur sköter man belysningen, funkar det lika bra med samma belysning som man hade till akvariet? Hur håller man uppe fukten i akvariet? Hur förser man dem med näring? Blir detta väldigt svårt eller är det genomförbart?

    Något i den här stilen hade jag föreställt mig när projektet väl har nått sitt slutskede: https://www.youtube.com/watch?v=yM5K8Wk3zFY
    Senast redigerad av SuperMusse; 04 March 2018, 22:04.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ja det går nog bra. Flertalet av de växter vi har växer ju precis i strandremsan, och klarar både låg- och högvatten.
    Just nu har jag javamossa som har satt sig fast i bakgrunden alldeles i vattenytan, den har både "blad" ovanför och under vattnet, dessa skiljer sig åt litet.
    Jag har för längesedan haft svärdsplantor som utvecklat både under- och övervattensblad i växtakvarier utan täckglas, men ozeloten är en kultiverad variant, jag är osäker på hur just den beter sig. Javaormbunken är troligtvis en sumpväxt som fixar detta, den är väl förövrigt nästan omöjlig att ta död på..?
    Anubias är en tålig sumpväxt, den fixar detta. Sagittarian är jag dock osäker på, har aldrig haft sådana nära vattenytan. Men den funkar säkerligen också.

    Akvareväxtodlarna driver ju upp många växter i våta drivbänkar, där man pytsar ut gödning i det låga vattnet, och har bra ljus. I akvariet i filmklippet torde ju luftfuktigheten vara rätt hög, så då går det ju bra.
    Men med vanlig bottengödning och bra flytande växtnäring liksom hög luftfuktighet skall ju det säkert gå bra att odla många olika "akvarieväxter" ovan vattenytan.

    Kommentar

    • SuperMusse
      • August 2017
      • 9

      #3
      Min största fundering just nu är vad kompositionen av bottensubstratet ska vara. Jag vill ju undvika att det börjar ruttna och lukta illa i jorden som ju kommer att ha stående vatten i botten.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Jag har alltid haft obränd keramiklera eller liknande samt torv i bottenmaterialet, gammalmodigt, men det funkar bra. Då måste ju ha lite cirkulation också. Klart börjar det bubbla och bildas sumpgas är det ju inte bra, då får man börja om.
        Kolla om du kan få några tips av de proffesionella akvarieväxtodlarna, om dom nu avslöjar sina hemligheter...

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Tänk på att iallafall anubias och javaormbunke blir betydligt större och kraftigare när de odlas ovanför vattnet, så se till att ha ordentligt med plats.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Tyko
            Tänk på att iallafall anubias och javaormbunke blir betydligt större och kraftigare när de odlas ovanför vattnet, så se till att ha ordentligt med plats.
            Jasså dom blir det... jaha det är därför jag aldrig lyckats med anubias, den har bara fått kämpa under vattnet.
            Ja javaormbunken har jag ju till nyligen haft i vattenytan, och den blir STOR!
            Jag hade i höstas ett evakueringsakvarium, som innan dess hade stått bortglömt ouppvärmt med avstängd pump och avstängd belysning och med sand, vatten och diverse växter, mest javaormbunke, och den hade inte vara överlevt, utan dessutom vuxit!

            Kommentar

            Arbetssätt...