Sagittaria Subulata mår inte bra - Bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pouyanation
    • February 2018
    • 45

    Sagittaria Subulata mår inte bra - Bild

    Någon som vet vad anledningen kan vara?
    Bild:





    Som ni ser på bilderna så har bladen börjat bli typ genomskinlig och bruna.
    Lite info om karet:
    30L Aquael Nanoakvarium.
    Fluval soil
    Stor lavasten
    Som näring använder jag ”Plant growth premium fertiliser”
    Godhems Zoologiska i Majorna, Göteborg. Vi sysslar med Aquascaping och räkor. Vi lagerför produkter såsom ADA, Do!aqua, shirakura, mironekuton, Tropica, Oliver Knott, Aqualighter, Flexi-mini, co2 kit. Men också hund och kattfoder såsom Orijen, Acana, sundhundmat mm.

    Denna näring innehåller inte kväve (N) och fosfor (P).
    kan det vara kväve eller fisforbrist?
    Akvariet har varit igång i 10 dagar och där bor bara 7 drottningrasbora.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ta det lugnt!
    Sagittarian har naturliga nedgångsperioder, blad vissnar ned och det kommer nya. Tag inte bort de vissnade bladen.
    Sedan är ju akvariet nystartat fortfarande, så det tar sig nog så småningom, du har ju växtnäring i vattnet!
    MEN... Har du någon näring åt växternas rötter i lavastenen? Kanske inte? Det bör du ordna på något vis, jag har inga förslag hur, men jag tycker det är minst lika viktigt att man till de allra flesta växterna tillser att även rötterna kan suga i sig näringsämnen.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Ta det lugnt med näringen karet är ju nystartat det tar flera månader att bygga upp en miljö i akvariet.Ibland får man rådet att sitt på händerna,och det är bra.

      Mata sparsamt och håll koll på Nitritvärdet.

      Vad har mer för växter ?

      Kommentar

      • Pouyanation
        • February 2018
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Ta det lugnt!
        Sagittarian har naturliga nedgångsperioder, blad vissnar ned och det kommer nya. Tag inte bort de vissnade bladen.
        Sedan är ju akvariet nystartat fortfarande, så det tar sig nog så småningom, du har ju växtnäring i vattnet!
        MEN... Har du någon näring åt växternas rötter i lavastenen? Kanske inte? Det bör du ordna på något vis, jag har inga förslag hur, men jag tycker det är minst lika viktigt att man till de allra flesta växterna tillser att även rötterna kan suga i sig näringsämnen.

        Ja ja, vad bra. Då väntar jag och håller tummarna.
        Ang näring till rötter: Jag har ju flytande näring i vattnet då borde rötterna utnyttja det eftersom hålet i stenen är väldigt djupt och en tunnel från hålet kommer ut till karett från stenens baksida. Borde inte näringen räckt eller är jag helt ute och cyklar nu?

        Kommentar

        • Pouyanation
          • February 2018
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Ta det lugnt med näringen karet är ju nystartat det tar flera månader att bygga upp en miljö i akvariet.Ibland får man rådet att sitt på händerna,och det är bra.

          Mata sparsamt och håll koll på Nitritvärdet.

          Vad har mer för växter ?
          Okej. Tacka för svaret.
          växterna jag har är:
          Limnophila Sessiliflora
          Och Sagittaria som jag redan nämnt.
          Sedan har jag en annan växt också som jag inte minns namnet p.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Ursprungligen postat av Pouyanation

            Okej. Tacka för svaret.
            växterna jag har är:
            Limnophila Sessiliflora
            Och Sagittaria som jag redan nämnt.
            Sedan har jag en annan växt också som jag inte minns namnet p.
            Låter bra

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Pouyanation


              Ja ja, vad bra. Då väntar jag och håller tummarna.
              Ang näring till rötter: Jag har ju flytande näring i vattnet då borde rötterna utnyttja det eftersom hålet i stenen är väldigt djupt och en tunnel från hålet kommer ut till karett från stenens baksida. Borde inte näringen räckt eller är jag helt ute och cyklar nu?
              Kanske inte direkt cyklar, kanske åker du sparkstötting ett fordon mer lämpat för denna årstiden.
              Jag är ju inte heller botanist, men det finns väl en anledning att de flesta land- och vattenlevande växterna har rötter?
              Kanske du på något vis kan få in något bra material i hålstenen, lera, torv, soil, jord... Ja jag bara funderar.
              Jag har ju en del javaormbunke, den skall ju kunna har fria och oplanterade rötter sägs det, men den växer bättre med rötterna i sanden.
              Sagittareian är ju en liten rar växt som har näringsbehov utöver det... Men vänta och se, tids nog får du väl ett sediment inuti lavan, men det kan ta tid.
              Tag någon eller några sagittarier och plantera i sanden/gruset och se om det blir någon skillnad på sikt.

              Kommentar

              • Pouyanation
                • February 2018
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.
                Kanske inte direkt cyklar, kanske åker du sparkstötting ett fordon mer lämpat för denna årstiden.
                Jag är ju inte heller botanist, men det finns väl en anledning att de flesta land- och vattenlevande växterna har rötter?
                Kanske du på något vis kan få in något bra material i hålstenen, lera, torv, soil, jord... Ja jag bara funderar.
                Jag har ju en del javaormbunke, den skall ju kunna har fria och oplanterade rötter sägs det, men den växer bättre med rötterna i sanden.
                Sagittareian är ju en liten rar växt som har näringsbehov utöver det... Men vänta och se, tids nog får du väl ett sediment inuti lavan, men det kan ta tid.
                Tag någon eller några sagittarier och plantera i sanden/gruset och se om det blir någon skillnad på sikt.
                Haha, nä. Cykla ska man helst undvika i detta vädret, spec om man bor i Sundsvall
                Igår hade 90% av växter blivit för dåliga/slemmiga. Det gick inte ens att ta ut de då de smältes i bitar så fort jag rörde vid dem med tången. Har slängt det mesta och fick slamsuga allt. Väldigt krongligt. Bytte ut hälften av vattnet och in med nitrivec igen och så. Fick ta ut lavastenen och fångade all skit med håv. Kan det bero på att vattnet var för kallt när jag planterade dem?
                Eller så kan det bero på att karet var så nystartat? Jag planterade fyra skott av samma bägare i mitt andra akvarium och de trivs och mår toppen. Den andra akvariet har jag haft i två månader.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pouyanation
                  Haha, nä. Cykla ska man helst undvika i detta vädret, spec om man bor i Sundsvall
                  Igår hade 90% av växter blivit för dåliga/slemmiga. Det gick inte ens att ta ut de då de smältes i bitar så fort jag rörde vid dem med tången. Har slängt det mesta och fick slamsuga allt. Väldigt krongligt. Bytte ut hälften av vattnet och in med nitrivec igen och så. Fick ta ut lavastenen och fångade all skit med håv. Kan det bero på att vattnet var för kallt när jag planterade dem?
                  Eller så kan det bero på att karet var så nystartat? Jag planterade fyra skott av samma bägare i mitt andra akvarium och de trivs och mår toppen. Den andra akvariet har jag haft i två månader.
                  Ja ni har väl mer vinter än vad vi har här i "Blöteborg" men inte för ty, kallare än vanligt, vi brukar ha vår så här dags. Och nu snöar det igen, underkylt regn och flerbilskrock på en tillfartsled.
                  Men detta är ju inget meteorologiskt forum, utan vi diskuterar fiskar och växter, just nu små söta växter...

                  Jag är nog övertygad om att sagittarian dött av näringsbrist.
                  Min erfarenhet av dessa är just att de behöver näring i bottnen, i alla fall för huvudplantan, sedan kan den skicka ut utlöpare åt alla håll med små skott på.
                  Jag har också en erfarenhet av att denna är trög i starten, det tar ett tag innan den kommer igång, men när den väl gör det så kan det växa så att den nästan knakar.
                  Jag räddade ett mindre bestånd av S. subulata, som din, från mitt havererade akvarium i höstas. Har planterat dem i mitt nya, och blir förhoppningsfull var gång jag ser ett skott på en utlöpare, tror då att det är sagittarian som kommer, men det är det inte... det är den mindre formen av vallesneria som växer som ogräs intill frontrutan...
                  Stoppa istället in javaormbunke i den där lavastenen, inte lika fin som sagittarian, men med ormbunken kan det knappast misslyckas.
                  Själv har jag gett upp min gamla sagittaria, jag köper nog en kruka med nya, och ser om jag får någon framgång med dem.

                  Kommentar

                  • Pouyanation
                    • February 2018
                    • 45

                    #10
                    Det låter ju vettigt. Men som sagt har jag fluval soil i karen. Den är ny och ”borde” vara näringsrik ett tag till? Eller har jag missat något? Om det nu visar sig att soil inte är så näringsrik som det sägs vara kommer jag att köpa så kallade näringskulor för å gräva ner dem under plantornas rötter. Visst går det att dela kulorna för att täcka en större yta?
                    Senast redigerad av Pouyanation; 05 March 2018, 19:18. Anledning: Stavning

                    Kommentar

                    • Deckard
                      • February 2016
                      • 50

                      #11
                      För lite ljus troligen.

                      Kommentar

                      • Pouyanation
                        • February 2018
                        • 45

                        #12
                        Ursprungligen postat av Deckard
                        För lite ljus troligen.
                        Grejen är att en kollega till mig har ett exakt likadant akvarium (samma set). Det var han som rekommenderade mig denna växt och i hans kar växer den fint. Han har dock haft sitt i ca 5 månader. Därför misstänkte jag inte ljuset från början. Skillnaden är att jag köpte mina i en så kallad bägare ifrån Tropica (1.2.grow!) Och han köpte sina från någon akvarist. Kan det ha något betydelse?

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pouyanation
                          Det låter ju vettigt. Men som sagt har jag fluval soil i karen. Den är ny och ”borde” vara näringsrik ett tag till? Eller har jag missat något? Om det nu visar sig att soil inte är så näringsrik som det sägs vara kommer jag att köpa så kallade näringskulor för å gräva ner dem under plantornas rötter. Visst går det att dela kulorna för att täcka en större yta?
                          Det är tre saker som växter med rötter rent generellt vill ha:
                          1 Ljus, mer eller mindre beroende på vilken växt det är, (sagittarian vill ha rätt mycket).
                          2 Näring i bottenmaterialet, (sagittarian är rätt krävande på det).
                          3 Löst näring i vattnet.

                          Jag vet inte om "Sju Kulor" finns kvar på marknaden, men det var i alla fall, sju näringskulor man kunde gräva ned i botten, eller i ditt fall peta in i lavastenen, misstänker att keramiklera eller liknande går lika bra.


                          Här finns en allmän beskrivning av sagittarior, den bekräftar väl egentligen vad vi redan skrivit här.

                          ...

                          Kommentar

                          • Pouyanation
                            • February 2018
                            • 45

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.

                            Det är tre saker som växter med rötter rent generellt vill ha:
                            1 Ljus, mer eller mindre beroende på vilken växt det är, (sagittarian vill ha rätt mycket).
                            2 Näring i bottenmaterialet, (sagittarian är rätt krävande på det).
                            3 Löst näring i vattnet.

                            Jag vet inte om "Sju Kulor" finns kvar på marknaden, men det var i alla fall, sju näringskulor man kunde gräva ned i botten, eller i ditt fall peta in i lavastenen, misstänker att keramiklera eller liknande går lika bra.


                            Här finns en allmän beskrivning av sagittarior, den bekräftar väl egentligen vad vi redan skrivit här.

                            ...
                            Tackar så mycket för bra och lärorik info. Ska se vad Arken har att erbjuda gällande näringskulor och dyl.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pouyanation

                              Tackar så mycket för bra och lärorik info. Ska se vad Arken har att erbjuda gällande näringskulor och dyl.
                              Ja gör det, eller om du känner en keramiker och kan tigga till dig en bit lera.
                              "Pysselfirman" Panduro har en produkt de kallar "blomsterlera" den använder jag med gott resultat, kan vara beställningsvara i butiken.
                              Lera missfärgar vattnet, om du kör en bit lera i mikron en stund så att den stelnar litet, och är snabb med den ner under sanden/gruset blir det mindre missfärgning, men notera var du stoppade ned den så att du inte rör upp där senare. 7 kulor eller om det är "Sju Kulor" missfärgar vattnet också, men inte alls på samma vis.


                              Här finns det en firma som säljer litet gödning.
                              Jag googlade på "sju kulor" och "7 kulor" får träffar på Roms sju kullar och kulor till vapen... Kanske är jag gammal och minns bara produkter från stenåldern.
                              Det finns akvarieväxtgödsel, men den var dyr, om uttrycket tillåts kostar den "skitmycket" 579 kr och är nog mer avsett för nyetablering av akvarium.

                              Så leta reda på en keramiker, eller vänta till någon forumdeltagare med "modernare kunskaper" skriver något här, om du nu inte går till Panduro, två kilo blomsterlera kostar där knappt 55 kr.
                              Panduros blomsterlera: https://panduro.com/search?q=blomsterlera&t=article

                              Kommentar

                              Arbetssätt...