Pogostemon helferi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Pogostemon helferi

    Hej! Ska skaffa några växter att ha i framkant i akvariet. Har fastnat lite för Pogostemon helferi. Någon som har några erfarenheter av den?
    Kan man ha den i ett 180l juwel, T 5-rör med reflektorer? Göder med pmdd och tillsätter easycarbo
    Henrik
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Den har vuxit bra för mig även vid medelnivå på belysning, dock med co2 istället för flytande kol.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Risken är att den drar iväg på höjden och blir gles om ljuset är för svagt. Tröttnade ganska snart på mina iallafall.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Håller med Åheim om det. Det gäller väldigt många växter, de blir rangliga och glesa vid låga ljusnivåer.

        Kommentar

        • karlzen
          • January 2015
          • 43

          #5
          Tackar för svar. Får kanske satsa på en co2 anläggning på sikt. Vet ni om man binda fast dem på stenar/rötter? Eller kan den bara planteras i gruset?

          Kommentar

          • karlzen
            • January 2015
            • 43

            #6
            En fråga till.. Var hamnar man ca i pengar om jag skulle investera i co2. Och har ni några rekommendationer om var man ska köpa ifrån?

            Kommentar

            • jolindse
              • January 2018
              • 70

              #7
              Dom säljer ett komplett kit (minus flaska) med kvalitetsdelar på Godhemszoo (affär i Göteborg och nätbutik för resten av landet) för runt 1000:- lappen. Det är för sodastreamerflaskor men har man en annan flaska så funkar regulatorn rakt på den om man har standardgängor. Finns en uppsjö i samma prisklass på nätet (co2supermarket, co2art etc). Köpte det jag refererade till och är nöjd med allt jag fick till även om jag senare har uppgraderat med en reaktor och en vertikal sodastream-adapter.

              Kommentar

              • snikke

                • December 2007
                • 134

                #8
                Gammal tråd, men... Mina växer nästan ingenting. Köpte dem för ca två månader sen, men de är väldigt små. Kör med CO2, kanske för liten dos? Har också bara sandbotten utan substrat eller näring i, kanske krävs? Vad kan vara fel tro?

                Kommentar

                • snikke

                  • December 2007
                  • 134

                  #9
                  Nu är det fart på mina! Köpte en LED ramp med lite mer pulver än mina trötta T8. Dessutom var så att att de hela tiden lossnade från botten och flöt upp. Planterade dem under en upp-och nervänd yngelburk och med "fri sikt" till LED:en. Nu bubblar det friskt, kul att se bubblorna som samlas i taket av burken. Jag tror att mina nyckelhålsciklider gick och nafsade på dessa små växter så att de hela tiden flöt upp. Nu får de götta sig i skydd ett tag så att de får lite rotsystem. Passade även på att ta bort 23 blad från min Amazonsvärdplanta, finns lika mycket kvar, men den skuggade lite för mycket. Sen såg jag en ny invånare i akvariet, en 1 cm stor svart kejsartetra. Jag har aldrig tidigare fått yngel från äggspridare att klara sig, bara ciklider.

                  Kommentar

                  • snikke

                    • December 2007
                    • 134

                    #10
                    Flyttade över dem till mitt nya räkakvarium då de inte fick vara ifred för mina nyckelhålsciklider. Växer bra, har Ada Amazonia substrat, ibland häller jag i lite PMDD. Dock tål de inte några växter som skuggar, flera har ruttnat, men de med fri sikt till ljuset växer bra. Ingen CO2 i detta akvarium, dock kör jag ibland lite HappyCarbo.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...