Low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Ursprungligen postat av Tyko

    Jag kör med en blandning av allehanda löv utan problem, men se till att de inte kommer från besprutade områden! Se också till så att fiskarna inte gräver ner dem (mina pansarmalar är hemska på det) så att löven förmultnar under sanden, det leder bara till otrevligheter.
    Mina kom från Överåsparken, mellan Valåsgatan och Danska vägen, från de finare områdena i Örgryte, minsann, inte hjälpte det...
    Ja dom kan ju ha varit besprutade, vad visste jag då??

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #17
      Ursprungligen postat av PJAxe
      Sen skulle jag gärna vilja ha tips om några lämpliga växter just nu har jag: potamogeton gayi, limnobium laevigatum, staurogyne repens samt någon typ av Echinodorus (men den är jag lite trött på för den blir så himla stor) Någon växt med högt men smalt växtsätt skulle vara bra. Jag har ett rio 240 och reflektorer på rören så har ni lite koll på vilket ljus jag har.

      Alla tips och tankar välkomna!
      Det som jag kan komma på som håller sig till det sydamerikanska temat är Alternanthera reineckii. Blir 50 cm hög och är ganska smal. Vet ej om ljuset räcker till.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #18
        Alternantheorna tillhör ju inte de lättaste växterna, men får man bara fart på dem brukar de ju växa till sig rätt bra. Mina står stilla i Trigon-akvariet, emedan andra växter växer bra nu.
        Måste det vara sydamerikanska växter?
        Annars finns ju hornserv, vattenpest, Hygrophila polysperma, dessa är ju lätta och växer i allmänhet snabbare än ogräs.

        Kommentar

        • PJAxe
          • January 2017
          • 37

          #19
          Ursprungligen postat av Sjöhane

          Det som jag kan komma på som håller sig till det sydamerikanska temat är Alternanthera reineckii. Blir 50 cm hög och är ganska smal. Vet ej om ljuset räcker till.
          Kul att du märkte temat. Kommer nog dock att frångå det litegrann.

          Nu har jag varit på granngården och fixat jord till akvariet. Jag skall göra en egen blandning av naturtorv, lera, maskkompost och biokol. Lite experimentellt. Men jag är laddad.

          Kommentar

          • PJAxe
            • January 2017
            • 37

            #20
            Då var det klart! Kolet var ingen jättebra idé, det flöt upp litegrann. Särskiljt när fyraåringen ville hjälpa till och körde ner vattenslangen i gruset.
            Nåja nu är det bara att vänta och se vad som händer fiskarna verkar nöjda än så länge i alla fall.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #21
              Det ser fint ut!

              Kommentar

              • PJAxe
                • January 2017
                • 37

                #22
                Tack jag känner mig nöjd.

                Kommentar

                Arbetssätt...