Low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PJAxe
    • January 2017
    • 37

    Low-tech

    Hej!
    Jag har haft akvarium i ca. ett år nu det har varit lite upp och ner men under jul så dog en hel del fisk av någon anledning. Under tiden efter att jag startade upp mitt akvarium har jag läst en hel del om wlastad/low-tech akvarium och känt mig lockad av ett akvarium som är stabilt och kräver lite skötsel. När jag nu har lite mindre fisk tänker jag att det är ett ypperligt tillfälle att slå till på en omstart.

    Så hur går jag till väga? Min tanke är att jag skall ha jordbotten, någon stans har jag läst att det är bra med lera i jorden, någon skrev om kattsand (ren bentonit lera), jag har också endel krossade snäckskal jag har tänkt att ha i jorden.
    Sedan tänkte jag täcka det hela med filtersand.
    Vad tror ni om det?

    Sen skulle jag gärna vilja ha tips om några lämpliga växter just nu har jag: potamogeton gayi, limnobium laevigatum, staurogyne repens samt någon typ av Echinodorus (men den är jag lite trött på för den blir så himla stor) Någon växt med högt men smalt växtsätt skulle vara bra. Jag har ett rio 240 och reflektorer på rören så har ni lite koll på vilket ljus jag har.

    Alla tips och tankar välkomna!
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Det finns olika tyckande om detta här på forumet.
    Jag för min del är misstänksam till allt för finkornig sand, jag tror att vaxterna har svårt att rota sig, "tror" alltså, visserligen en beprövad erfarenhet, men inte vetenskapligt bevisat att växterna trivs bättre med grövre grus. Däremot vet vi ju alla att växterna skall ha näring både i bottenmateralet och i vattnet.
    Jag har Panduros blomstertera och ogödslad trädgårdstorv i botten, nackdelen med leran är att den kan färga vattnet grått, och det är svårt att filtrera bort. Jag hade nog för bråttom och begravde någ leran dåligt någonstans... Skall försöka leta reda på var det "läcker" upp lera i gruset.
    Den leran är troligtvis ungefär detsamma som kattsanden, men det finns modernare bottenmaterial har jag läst om här....

    Jag har synnerligen lågteknologi, ett standard Juwelakvarium, inga konstigheter, har mycket växter, och rätt mycket fisk, målsättningen är att detta inte skall behöva så mycket skötsel när det väl kommit i gång, läs gärna min projekttråd, "Mitt nya Trigon 350" tror jag tråden heter... På bilderna ser du mitt gråa vatten... Men det är litet böttre nu. Jag har sällan bytt vaten speciellt ofta heller (vad sägs om den meningsbyggnaden?) utan jag fyller på det som dunstat och byter kanske ett femtiotal liter i månaden.

    Svärdsplantor... Ja dessa finns i flera olika varianter, bleheeri, tror jag att jag har, liksom den vanliga litet större, gemensamt är att desa vill ha näring i botten och gärna i vattnet också, eller CO2. Jag kör sedan några veckor tillbaka med "CO2 i flaska" samt växtgödning, Easy Lifes Easycarbo och Profito, det blev skillnad när jag hällde i detta i akvariet. Jag har nog någon dvärgsvärdåplanta också, trodde det var något annat, men den kommer sig nu.

    Kommentar

    • PJAxe
      • January 2017
      • 37

      #3

      Ursprungligen postat av Björn J.
      Hej!

      Jag har synnerligen lågteknologi, ett standard Juwelakvarium, inga konstigheter, har mycket växter, och rätt mycket fisk, målsättningen är att detta inte skall behöva så mycket skötsel när det väl kommit i gång, .
      Ja det var väl ungefär den ambitionen jag tänkt mig. Jag har inget behov av dyra nymodigheter just nu hehe...

      Intressant att du föredra grövre grus. Vad jag förstår så är väl just läckage en nackdel med det men samtidigt har jag märkt att skiten inte riktigt sjunker ner i sanden utan blir liggande ovanpå vilket är en nackdel med sanden. Tyckte inte att ditt vatten verkade grått så det störde. Mina växter verkar inte ha problem att rota sig men det är lite tröttsamt att behöva hålla på med gödselpinnar hela tiden. Filtersanden är ju dock lite grövre (för att vara sand).

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Ursprungligen postat av PJAxe

        Så hur går jag till väga? Min tanke är att jag skall ha jordbotten, någon stans har jag läst att det är bra med lera i jorden, någon skrev om kattsand (ren bentonit lera), jag har också endel krossade snäckskal jag har tänkt att ha i jorden.
        Sedan tänkte jag täcka det hela med filtersand.
        Vad tror ni om det?
        Jag håller på och läser Walstads bok själv. Det du beskriver kan väl vara low tech men inte Walstad eftersom hon förordar grus framför sand. Bakterierna finns i jorden istället för i ett filter och det blir kanske för kompakt med sand. Snäckskal ska behövas om du har mjukt vatten.



        Kommentar

        • PJAxe
          • January 2017
          • 37

          #5
          Jag läste hennes bok för något halvår sedan. Får kolla det igen. Kan tänka mig att det kanske blir för lite cirkulation mellan jorden och vattnet om man har sand.
          Jag har snormjukt vatten så snäckskal använder jag redan.
          Får kanske omvärdera det där med sanden.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Vad är det för snäckskal du använder? Jag har köpt ostronskal från Storbritannien men det finns kanske något närmare.

            Kommentar

            • PJAxe
              • January 2017
              • 37

              #7
              Finns att köpa på granngården. Används för att utfodra höns. En påse räcker en livstid och inte kostar det mycket heller.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Tack för tipset.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9



                  Jo, så är det,
                  Ursprungligen postat av PJAxe


                  Ja det var väl ungefär den ambitionen jag tänkt mig. Jag har inget behov av dyra nymodigheter just nu hehe...

                  Intressant att du föredra grövre grus. Vad jag förstår så är väl just läckage en nackdel med det men samtidigt har jag märkt att skiten inte riktigt sjunker ner i sanden utan blir liggande ovanpå vilket är en nackdel med sanden. Tyckte inte att ditt vatten verkade grått så det störde. Mina växter verkar inte ha problem att rota sig men det är lite tröttsamt att behöva hålla på med gödselpinnar hela tiden. Filtersanden är ju dock lite grövre (för att vara sand).
                  Det var så att en gammal vän och akvarist avled för några år sedan, kanske inte oväntat, men det gick väldigt snabbt på slutet, så det fanns några akvarium som jag hjälpte de efterlevande att avveckla.
                  Ett av dessa var ett växtakvarium, som var litet eftersatt, men i full gång, svärdsplantorna var i en nedgånsfas, likaså cryptocorynerna, ingen växtkraft kvar.
                  Det var en finkornig sand, murarsand, sandlådesand eller kanske blästersand i botten, ja dessa är väl av ungefär samma sort, samma kornstorlek.
                  Det översta lagret, omkring 5 mm, gick den lätt att avlägsna med ett öskar, djupare ned i sanden var den kompaktare och hårdare, en hel del rötter hade fastnat, många växter gick förlorade då jag försökte att ta upp dem.
                  Jag drog då den slutsatsen att denna finkorniga sand hade packat sig så hårt att det inte kom ned någon ny näring i bottenmaterialet. Längst ned låg det ungefär samma lera som jag brukar använda, den såg "ny" ut...
                  Det var då mitt antagande, men klart detta akvarium hade nog varit i drift minst 15 år, kanske mer. Jag var med i Danmark den gången då växterna inhandlades, Odense tror jag det var...
                  Jag läser här på forumet nu att man ofta använder finkornig sand/grus, och varför inte, bara för att "Kapten Stofil" anser att det är bättre med det grövre gruset, behöver ju inte det vara den enda sanningen. Man kan ju ha sådana där malaysiska sandsnäckor eller kanske khulis som jobbar i den fördolda "under världen".

                  Anledningen till att min lera läcker upp i gruset är att jag slarvade med torven, jag har i alla år skurit till skivor av ogödslad trädgårdstorv och lagt ovanpå lerskivorna, därefter ett insektsnät om jag haft geophagusar eller andra grävande fiskar, nu var torven slut, och jag skippade nätet. Detta är längst in i hörnet i mitt hörnakvarium, så jag får skylla mig själv... Hittade, rannsakade mig i går kväll, och lade på litet sand (faktiskt) sent i går kväll.

                  Jo så är det, efter uppstartsperioden får mina akvarium i allmänhet minimal skötsel, men inte så att det är misskötsel, men gränsen är rakbladsvass.
                  Jag har ju då nästan alltid haft växtakvarium, eller i alla fall akvarium med mycket växter i. Har sällan svåra, dyra eller komplicerade fiskar, men det har funnits såväl halvtumsskalarer, diskusar, mystiska malar och namnlösa killis, men det var övergående då dessa krävde mer omvårdnad, rent generellt.

                  Min ambition just nu är att se till att akvariet kommer i balans, jag tror jag är där, att få ordentlig växtkraft till växterna, och sedan mata, fylla på vatten, små vattenbyten någon, några gånger i månaden, och se till att pump/filter funkar. Dessutom hålla händer och underarmar torra i alla fall från akvarievatten. Ge 17 i att "dammsuga" botten, låt gamla växtdelar förmultna tillsammans med fiskarnas avföring, det blir till kompost, kolla bara nitriten nån gång då och då eller vid behov.

                  Men jag såg senast idag att valliserian skjuter sidoskott framåt, fram innanför framrutan, där det växer till sig, funderar på om jag skall låta det vara så, det ser ju inte klokt ut, men "vildskott" hade man väl sagt om det var av fruktträd i trädgården...

                  Jag tror många håller på och sköter om sina akvarium för mycket, jag säger ju inget om det finns fiskar som kräver det, men vanliga enkla sällskaps- växtakvarium skall lämnas i fred, glömmas bort, använd timrar och foderautomater... Det finns även automatiska elektroniska motoriserade algmagneter...

                  Kommentar

                  • PJAxe
                    • January 2017
                    • 37

                    #10
                    Det låter intressant, stämmer helt med min filosofi. Jag skulle älska att ha ett akvarium som är självgående och i balans.
                    Beträffande sanden kan jag tänka mig att sandlådesand blir rätt kompakt den är ju till för att bygga slott med. Min polfiltersand är lite grövre och gjord för att släppa igenom vatten. Just nu är jag inne på att ha lite grövre grus i bakkant och fram en bit och sand i de mer öppna områdena så att kulis och andra som gillar det har någon stans att böka runt.

                    Finns det någon speciell anledning till att du använder ren torv istället för jord. Jag har alltid läst att det skall vara ogödslad jord.

                    Tack för alla goda råd känner mig riktigt peppad.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Torv har jag ju använt som pH sänkare, nu buffrar ju VA-verket vattnet mer effektivt så torven sänker inte pH-värdet någonting numera.
                      Men det är väl filosofin "så har jag alltid gjort och det har alltid funkat"...

                      Sand, sandslottsbyggandet beror mer på sandens oregelbundna form än på kornstorleken, tro det eller ej, men svenska företag exporterar sand till Saudiarabien. Den saudiska ökensanden går inte att göra cement och betong av... Vit sand, egentligen malda snäckskal finner man på vissa stränder, där byggs det minsann inga sandslott, trots byggnadslov, kornen är för homogena.

                      Jord har jag aldrig provat i akvariet, men väl boklöv, fiskarna dog... kanske berodde på något annat, eller så hade jag överdoserat.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Ojdå, torra boklöv ska gå bra enligt uppgift, men jag har aldrig testat själv.

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Ursprungligen postat av PJAxe
                          Finns det någon speciell anledning till att du använder ren torv istället för jord. Jag har alltid läst att det skall vara ogödslad jord.
                          Ogödslad jord är svår att hitta. Det ska i varje fall vara jord utan konstgödsel.

                          Kommentar

                          • Tyko
                            • April 2015
                            • 279

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sjöhane
                            Ojdå, torra boklöv ska gå bra enligt uppgift, men jag har aldrig testat själv.
                            Jag kör med en blandning av allehanda löv utan problem, men se till att de inte kommer från besprutade områden! Se också till så att fiskarna inte gräver ner dem (mina pansarmalar är hemska på det) så att löven förmultnar under sanden, det leder bara till otrevligheter.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sjöhane

                              Ogödslad jord är svår att hitta. Det ska i varje fall vara jord utan konstgödsel.
                              Jag köpte nyligen ett stort (ogödslat) torvblock på Hornbachs trädgårdsavdelning, detta bearbetades sedan i bandsågen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...